Page 149 - mat kl 5 cz.1
P. 149
W taki sam sposób, jak w przykładzie 2, można dopisać do dzielnej dowolną liczbę zer po przecinku (lub
wyobrazić je sobie).
2. Oblicz sposobem pisemnym.
a) 179 : 5 b ) 390 : 12 c ) 658 : 8 d ) 291 : 8 e ) 36 : 32
726 : 4 317 : 4 71 : 25 182 : 16 14 : 16
Potrzeba uzupełnienia dzielnej zerami po przecinku może się też pojawić podczas dzielenia ułamka dzie-
siętnego przez liczbę naturalną. Pokażemy to na przykładach.
Przykład 3
Obliczmy iloraz.
a) 45,2 : 8 b) 3,44 : 16
,
,
a) 5 6 5 b) 0 2 1 5 Działania te pokazują, jak
4 5 2 , : 8 3 4 4 : 1 6 wygląda zapis dzielenia, gdy
,
– 4 0 – 3 2 dzielną uzupełniamy zerami
5 2 2 4
– 4 8 – 1 6 tylko w pamięci.
4 0 8 0
– 4 0 – 8 0
= = = =
3. Oblicz sposobem pisemnym.
a) 16,4 : 5 b ) 6,6 : 8 c ) 4,36 : 16 d ) 17,4 : 12
1,35 : 6 15,3 : 5 1,1 : 25 63,66 : 24 W najprostszych przypadkach
dzielenie ułamka dziesiętnego
4. Oblicz w pamięci. przez liczbę naturalną możemy
wykonać w pamięci. Należy przy
a) 6,8 : 2 b ) 0,35 : 7 c ) 0,008 : 4 d ) 0,54 : 9 tym pamiętać o prawidłowym
8,8 : 4 6,4 : 8 0,09 : 3 0,028 : 7 wstawieniu przecinka w otrzy-
manym ilorazie.
5. Patrycja zmierzyła długość i szerokość swojego pokoju stopami i stwierdziła, że ma on dokładnie
23 stopy długości i 17 stóp szerokości. Jaką długość ma stopa Patrycji, jeśli wiadomo, że jej pokój
ma wymiary 4,37 m 3,23 m?
Rozwiąż zadanie razem z koleżanką lub kolegą. Niech każdy wykona po jednym działaniu
(korzystając z danych dotyczących szerokości lub długości pokoju).
Na koniec sprawdźcie, czy otrzymaliście ten sam wynik.
147