Page 151 - mat kl 5 cz.1
P. 151
3.11 Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych
przez 10, 100, 1000 itd.
Podejmij temat
Niewiele zaoszczędziłem. Mam tylko 25,83 zł.
Fajnie byłoby mieć 1000 razy więcej…
Ciekawe, ile by to było dokładnie…
To musi się dać jakoś łatwo obliczyć…
Przykład 1
Pomnóżmy liczbę 3,726 kolejno przez 10, 100, 1000, 10 000, 100 000.
3 7 2 6 3 7 2 6 3 7 2 6 3 7 2 6 3 7 2 6
,
,
,
,
,
· 1 0 · 1 0 0 · 1 0 0 0 · 1 0 0 0 0 · 1 0 0 0 0 0
3 7 2 6 0 3 7 2 6 0 0 3 7 2 6 0 0 0 3 7 2 6 0 0 0 0 3 7 2 6 0 0 0 0 0
,
,
,
,
,
Liczba 3,726 w każdym przypadku została
pomnożona przez 1, a do wyniku dopisano Patrz, tak samo I tak samo teraz nie
odpowiednią liczbę zer i wstawiono przecinek zapisywaliśmy liczby mnożymy przez te
naturalne podczas
zera, tylko dopisujemy
według reguły poznanej w temacie 3.9. mnożenia! Końcowe je do otrzymanego
Przyjrzyjmy się parom: mnożony ułamek zera jakby na zewnątrz. iloczynu.
oraz otrzymany iloczyn. Łatwo zauważyć,
że w obu liczbach występują takie same
cyfry, w tej samej kolejności. Iloczyn różni
się od początkowego ułamka tylko miejscem
przecinka (i ewentualnie dopisanymi zerami).
149