Page 81 - mat kl 5 cz.1
P. 81
Zauważmy, że skracanie ułamka najpierw przez 2, a następnie skróconego ułamka przez 3 ( jak w przykła-
dzie 3), daje taki sam wynik, jak skracanie wyjściowego ułamka od razu przez 2 · 3, czyli przez 6 ( jak
3
w przykładzie 2). W obu przypadkach otrzymaliśmy ułamek .
4
2. Skróć podane ułamki tak, aby otrzymać 3. Dla każdego podanego ułamka znajdź
ułamki nieskracalne. największy wspólny dzielnik liczb w liczniku
16 , 9 , 27 25 49 36 , 8 , 26 30 i mianowniku, a następnie skróć te ułamki
,
,
,
,
28 12 45 40 77 48 64 39 75 tak, żeby otrzymać ułamki nieskracalne.
75 48 , 90 , 84 168 189
,
,
,
85 64 108 96 210 243
Zadania
1 Rozszerz podany ułamek tak, aby w liczniku 5 Które z ułamków są równe? Połącz je
otrzymać liczbę 24. w pary za pomocą znaku =. Zrób to
8
2
3
a) b) c) d) 12 e) 6 f ) 4 w zeszycie.
7 9 5 17 11 9 1 4 6 3 2 5
7 7 7 7 7 7
2 Ułamek 4 rozszerz tak, aby w mianowniku 20 21 10 24 18 10
11 28 49 70 42 21 35
otrzymać liczbę większą niż 40, ale mniejszą
niż 100. Zapisz wszystkie takie ułamki. 6 Podany ułamek można skrócić tylko przez
jedną liczbę. Jaką?
3 Rozszerz podany ułamek tak, aby a) 355 b) 159 c) 218
w mianowniku otrzymać liczbę 200. 905 771 862
1 7 7 5 11 29 d) 201 e) 934 f ) 1565
a) b) c) d) e) f ) 447 1318 2305
2 20 50 8 40 100
Skróć dwa dowolne ułamki.
2
4 Na którym rysunku zamalowano figury?
3
A. B. Wiadomości Kinga Kontakt
Ja:
Nie poradzę sobie z 6 zadaniem. Tam
są strasznie wielkie liczby! Skąd mam
wiedzieć, przez ile dadzą się podzielić? : (
Kinga:
C. D. A pamiętasz cechy podzielności liczb?
Na pewno sobie poradzisz!
Dzięki! Teraz już wszystko wiem : ) OK
79