Page 85 - mat kl 5 cz.1
P. 85

Zadania


                                                                         3                          1
           1   Narysuj prostokąt o wymiarach 6 cm × 2 cm. Zamaluj:   prostokąta na niebiesko,   na czerwono,
                                                                                                    6
                                                                         8
                 1
               a   na żółto. W tym celu podziel go na odpowiednią liczbę równych części. Jaki ułamek prostokąta
                 4
               nie został zamalowany?

                                   3 4   7
           2   Który z ułamków:  ,  ,      , leży na osi liczbowej najbliżej punktu o współrzędnej zero, a który
                                   4 5 10
               – najdalej? Odpowiedź uzasadnij.


                                                                      1   1     1
           3   Najmniejszym wspólnym mianownikiem ułamków:              ,    ,     , jest liczba
                                                                     10 100 1000
               A. 10                    B. 100                   C. 1000                  D. 1 000 000



           4   Oceń prawdziwość podanych zdań. Zapisz w zeszycie literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F,
               jeśli jest fałszywe.
                                                                        5   3
               a)  Najmniejszym wspólnym mianownikiem ułamków              i   jest liczba 48.
                                                                       12   8
                                                                       5
               b)  Najmniejszym wspólnym mianownikiem ułamków   i           7   jest liczba 27.
                                                                       9   27
                                                             7
               c)   Wspólnym mianownikiem ułamków       15  i   może być liczba 80.
                                                        16   8
                                                        4
               d)  Wspólnym mianownikiem ułamków   i         3   może być liczba 5.
                                                        5   15
                                                                                                  2
           5   Bartek i Michał chodzą razem do Vc. „W naszej klasie jest 28 uczniów, z czego   to dziewczęta”
                                                                                                  5
                                                                         5
                                                                                       1
               – stwierdził Bartek. „Nieprawda! Dziewczęta stanowią     14 , a chłopcy   klasy!” – zaprotestował
                                                                                       2
               Michał. Czy Bartek się pomylił? A czy Michał miał rację? Wyjaśnij, na czym polegał ewentualny
               błąd lub błędy.


           6   Ile najmniej zapałek należy dołożyć, aby powstały ułamki
               równe podanym, ale o wspólnym mianowniku? Przerysuj
               poniższe ułamki do zeszytu i kolorową kredką dorysuj
               brakujące zapałki.















                                                                                  83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90