Page 85 - mat kl 5 cz.1
P. 85
Zadania
3 1
1 Narysuj prostokąt o wymiarach 6 cm × 2 cm. Zamaluj: prostokąta na niebiesko, na czerwono,
6
8
1
a na żółto. W tym celu podziel go na odpowiednią liczbę równych części. Jaki ułamek prostokąta
4
nie został zamalowany?
3 4 7
2 Który z ułamków: , , , leży na osi liczbowej najbliżej punktu o współrzędnej zero, a który
4 5 10
– najdalej? Odpowiedź uzasadnij.
1 1 1
3 Najmniejszym wspólnym mianownikiem ułamków: , , , jest liczba
10 100 1000
A. 10 B. 100 C. 1000 D. 1 000 000
4 Oceń prawdziwość podanych zdań. Zapisz w zeszycie literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F,
jeśli jest fałszywe.
5 3
a) Najmniejszym wspólnym mianownikiem ułamków i jest liczba 48.
12 8
5
b) Najmniejszym wspólnym mianownikiem ułamków i 7 jest liczba 27.
9 27
7
c) Wspólnym mianownikiem ułamków 15 i może być liczba 80.
16 8
4
d) Wspólnym mianownikiem ułamków i 3 może być liczba 5.
5 15
2
5 Bartek i Michał chodzą razem do Vc. „W naszej klasie jest 28 uczniów, z czego to dziewczęta”
5
5
1
– stwierdził Bartek. „Nieprawda! Dziewczęta stanowią 14 , a chłopcy klasy!” – zaprotestował
2
Michał. Czy Bartek się pomylił? A czy Michał miał rację? Wyjaśnij, na czym polegał ewentualny
błąd lub błędy.
6 Ile najmniej zapałek należy dołożyć, aby powstały ułamki
równe podanym, ale o wspólnym mianowniku? Przerysuj
poniższe ułamki do zeszytu i kolorową kredką dorysuj
brakujące zapałki.
83