Page 82 - mat kl 5 cz.1
P. 82
2.4 Sprowadzanie ułamków do wspólnego mianownika
Podejmij temat
Najpierw sprawdzę, na ile
równych części mogę łatwo
podzielić liczbę stron, a potem
zaplanuję czytanie całej
książki etapami.
Dziś przeczytam
2
3 książki, jutro ,
10 9
1
Czy potrafisz odgadnąć, na ile równych pojutrze , a resztę
3
części dziewczynka podzieliła liczbę w przyszłym tygodniu.
stron? Ile stron mogła mieć ta książka?
4
1. Jakie liczby można otrzymać w mianowniku po rozszerzeniu ułamka , a jakie mogą być
5
2
w mianowniku po rozszerzeniu ułamka ? Zapisz co najmniej po 10 kolejnych takich liczb
3
dla każdego z tych ułamków. Podkreśl te, które powtarzają się dla obu ułamków.
Jeżeli rozszerzymy dwa ułamki tak, aby w mianownikach znalazła się taka sama liczba, to mówimy,
że ułamki zostały sprowadzone do wspólnego mianownika.
Przykład 1
5
3
Sprowadźmy do najmniejszego wspólnego mianownika ułamki i .
4
6
3
W mianowniku ułamka można po jego rozszerzeniu otrzymać liczby: 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32,
4
5
36, 40, ..., a w mianowniku ułamka można otrzymać: 12, 18, 24, 30, 36, 42, ...
6
80