Page 88 - mat kl 5 cz.1
P. 88
3 7
Aby porównać ułamki i , należy sprowadzić je do wspólnego mianownika (czyli najlepiej
4 8
znaleźć NWW liczb w mianownikach). Tym wspólnym mianownikiem jest liczba 8.
7
3
7
3
6
6
Aby porównać i , możemy porównać i , ponieważ = .
8
4
8
4
8
8
6 7 3 7
Oczywiście < , więc < .
8 8 4 8
W ten sposób ustaliliśmy, że większą część płotu pomalował Marek.
Aby porównać ułamki, które nie mają ani jednakowych liczników, ani jednakowych mianowników,
najczęściej najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika.
2. Porównaj podane pary ułamków. W tym celu sprowadź je do wspólnego mianownika.
2
6
5
3
4
5
a) i b) i c) 12 i 3 d) i 3
5
8
7
3
4
4
7
1
2
3 i 2 i 7 i 3 8 i 9
8 7 9 8 10 5 9 10
3 7 1 2 8 5 1 3
i i i i
5 9 6 9 15 6 6 8
5
7
3
9
3
1 i 11 14 i 5 i 10 12 i 2
7
8
5
4
Przykład 3
4
Porównajmy ułamki i 10 .
19
9
Te ułamki można oczywiście sprowadzić do wspólnego
mianownika i porównać je w sposób opisany w przykładzie 2,
ale szukanie NWW(9, 19) w tym przypadku nie jest
wygodne. Łatwiej sprowadzić je do wspólnego licznika,
bo NWW(4, 10) = 20. Rozszerzamy zatem oba ułamki
do ułamków o liczniku 20:
4 · 5 = 20 i 10 · 2 = 20
9 · 5 45 19 · 2 38
Aby porównać ułamki, można je 20 20 4 10
9
również sprowadzić do wspól- i porównujemy otrzymane ułamki. Skoro 45 < 38 , to < 19 .
nego licznika.
86