Page 145 - kl 6 cz 1
P. 145
Przykład 1
Obliczmy wartość liczbową wyrażenia algebraicznego.
a) 5a + 8 dla a = 7
b) 30 – 4b dla b = 2 1
2
c) 6c – d + 8 dla c = 5 i d = –7
a) 5a + 8 = W miejsce litery a wstawiamy liczbę 7.
7
= 5 ∙ 7 + 8 = Wykonujemy obliczenia.
= 35 + 8 = 43 Otrzymujemy wartość liczbową wyrażenia algebraicznego.
1
b) 30 – 4b = W miejsce litery b wstawiamy liczbę 2 .
2
1
2
2
1
= 30 – 4 ∙ 2 = Wykonujemy obliczenia.
2
5
2
= 30 – 4 ∙ =
2
1
= 30 – 10 = 20 Otrzymujemy wartość liczbową wyrażenia.
c) 6c – d + 8 = W miejsce litery c wstawiamy liczbę 5, a w miejsce d wstawiamy liczbę –7.
5 –7
= 6 ∙ 5 – (–7) + 8 = Wykonujemy obliczenia.
= 30 + 7 + 8 = 45 Otrzymujemy wartość liczbową wyrażenia.
Z wartościami liczbowymi wyrażeń algebraicznych mieliśmy do czynienia już w klasie piątej (choć wte-
dy nie nazywaliśmy tego w ten sposób), kiedy obliczaliśmy obwody i pola figur. Wzory 4a oraz 2a + 2b,
według których obliczane są obwody kwadratu i prostokąta, to wyrażenia algebraiczne.
Obliczanie obwodu prostokąta o wymiarach 6 cm × 8 cm to nic innego jak
obliczanie wartości liczbowej odpowiedniego wyrażenia algebraicznego:
6 cm
Obw. = 2 ∙ 6 + 2 ∙ 8 = 12 + 16 = 28
Obw. = 28 (cm)
8 cm
143