Page 149 - kl 6 cz 1
P. 149
Teraz pokażemy, jak się odejmuje wyrażenia algebraiczne.
Janek miał 5 paczek cukierków miętowych i 2 z nich dał bratu.
Zostały mu 3 paczki cukierków miętowych. 5m – 2m = 3m
Julka miała 4 paczki cukierków czekoladowych. Czy może dać 4c – m
siostrze paczkę cukierków miętowych? Nie można zapisać
Nie, ponieważ nie ma takich cukierków. w prostszy sposób.
Maciek miał 3 paczki cukierków miętowych. Zjadł dwa cukierki. 3m – 2
Nie można powiedzieć, ile cukierków mu zostało, jeśli nie znamy Nie można zapisać
liczby cukierków w paczce. w prostszy sposób.
To proste! Dodawać I dodajemy albo
i odejmować możemy odejmujemy tylko liczby,
tylko te wyrażenia a do wyniku dopisujemy
algebraiczne, które tę literę.
mają taką samą literę.
1. Przepisz do zeszytu te działania, które można wykonać, i podaj ich wyniki.
a) 5a + 8a b) 13 – 7e c) a + a + a
4x + 2y 4p – p 7k – 7k
7m + 4m 8s – 6t 6c – 6
8z + 3 10w – 9w 9 + 9z
Według tej samej zasady dodajemy i odejmujemy wyrażenia z liczbami ujemnymi.
–4a + 6a = 2a 3b – 8b = –5b –4c – 2c = –6c
+ = – = – =
7d + (–5d) = 7d – 5d = 2d –3e + (–9e) = –3e – 9e = –12e –7f – (–4f) = –7f + 4f = –3f
– = – = + =
2. Zapisz w najprostszej postaci.
a) –9x + 3x b ) 6y – 10y c) –6z – 8z
6x – 5x –4y – 5y 4z – 11z Aby zapisać wyrażenie alge-
10x + (–7x) –7y + (–12y) –10z – (–3z) braiczne w najprostszej postaci,
2x + (–8x) –y + (–y) –z – (–3z) należy w nim wykonać wszystkie
możliwe działania.
147