Page 148 - kl 6 cz 1
P. 148
3.4 Działania na prostych wyrażeniach algebraicznych
Podejmij temat Skoro nie wiesz,
to umówmy
się, że w jednej
paczce jest ich a.
Czyli na półce
jest:
a + a + a + a + ...
Czy potrafisz zapisać liczbę wafelków Ciekawe, ile jest wszystkich
tak, jak zaczęła to robić dziewczynka? wafelków na tej półce. Nie wiem
A może zaproponujesz inny sposób? nawet, ile ich jest w jednej paczce...
Jak wykonuje się działania na najprostszych wyrażeniach algebraicz-
nych? Wywnioskujemy to z podanych niżej przykładów.
Ponieważ nie wiemy, ile jest cukierków czekoladowych w jednej
paczce, oznaczmy tę liczbę literą c.
W paczce z cukierkami miętowymi nie musi być tyle samo cukier-
ków, więc oznaczmy ich liczbę literą m.
Kasia ma tylko cukierki czekoladowe. W jednej ręce trzyma
2 paczki, a w drugiej – 3.
Razem ma 5 paczek cukierków czekoladowych. 2c + 3c = 5c
Paweł lubi tylko cukierki miętowe. W jednej ręce trzyma 1 paczkę
takich cukierków, a w drugiej – 3.
Razem ma 4 paczki cukierków miętowych. m + 3m = 4m
Magda w jednej ręce trzyma 1 paczkę cukierków miętowych,
a w drugiej – 4 paczki cukierków czekoladowych.
Magda ma 5 paczek, ale jakich…? m + 4c
Ponieważ paczki są różnego rodzaju i zawierają niejednakowe Nie można zapisać
liczby cukierków, nie możemy zapisać ich wspólną liczbą i literą. w prostszy sposób.
Tomek w jednej ręce ma 2 paczki cukierków czekoladowych,
a w drugiej – 4 cukierki czekoladowe.
Nie możemy powiedzieć, ile paczek cukierków ma Tomek, ponie-
waż ma 2 paczki i jeszcze część (nieznany ułamek) paczki. Nie da 2c + 4
się też powiedzieć, ile Tomek ma razem sztuk cukierków, ponie- Nie można zapisać
waż nie znamy liczby cukierków w paczce. w prostszy sposób.
146