Page 151 - kl 6 cz 1
P. 151
Oczywiście, zasada ta dotyczy też liczb ujemnych, czyli:
–5a ∙ 8 = –40a –5 ∙ 6b = –30b –8c ∙ (–3) = 24c
· = · = · =
–50d : 5 = –10d 36e : (–4) = –9e –28f : (–7) = 4f
: = : = : =
4. Zapisz w najprostszej postaci.
a) 9x · 6 b) 56y : 8 c) 11z · 5
7 · 5x 42y : 7 100z : (–25)
–3 · 9x 16y : (–2) –z · (–4)
–8x · (–5) –45y : (–5) –7z : 7
Zadania
1 a) Wybierz dowolną liczbę. Powiększ ją 10 razy. Zmniejsz wynik 2 razy. Odejmij wybraną przez
siebie liczbę. Zmniejsz wynik 4 razy. Jaka liczba jest ostatecznym wynikiem?
b) Oznacz wybraną przez siebie liczbę literą x i zapisz kolejne polecenia z punktu a) za pomocą
działań na wyrażeniach algebraicznych.
2 Droga z domu Maćka do szkoły ma długość x km. Maciek przebywa tę drogę 2 razy dziennie:
raz – idąc do szkoły, a potem drugi raz – wracając z niej. W piątki po lekcjach Maciek odwiedza
babcię, przez co droga wydłuża się o 2 km. Zapisz w jak najprostszy sposób wyrażenie
algebraiczne opisujące, ile kilometrów przebywa w ten sposób Maciek:
a) w poniedziałek, b) w piątek, c) od poniedziałku do piątku.
3 W sadzie rosło n wiśni, o 5 więcej śliw, jabłoni 3 razy więcej niż wiśni i grusz o 7 mniej niż jabłoni.
Zapisz wyrażenia algebraiczne pokazujące liczbę drzew każdego gatunku oraz liczbę wszystkich
drzew w tym sadzie.
4 W tabeli opisano zależności między liczbą uczniów w klasach pewnej szkoły.
Klasa I II III IV V VI VII VIII
Liczba n o 7 więcej o 2 mniej 2 razy więcej o 3 mniej o 1 więcej o 2 mniej o 1 mniej
uczniów niż w kl. I niż w kl. I niż w kl. I niż w kl. IV niż w kl. IV niż w kl. VI niż w kl. VII
a) Narysuj podobną tabelę, w której liczbę uczniów, zamiast słownego opisu, zapiszesz za pomocą
wyrażenia algebraicznego.
b) Zapisz w najprostszej postaci wyrażenie algebraiczne pokazujące liczbę uczniów w całej szkole.
5 W gospodarstwie jest n krów, 2n świń, 3n kaczek, 4n kur, 2 psy i 3 koty. Ile nóg mają razem
wszystkie zwierzęta z tego gospodarstwa? Odpowiedź zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego.
149