Page 151 - kl 6 cz 1
P. 151

Oczywiście, zasada ta dotyczy też liczb ujemnych, czyli:

          –5a ∙ 8 = –40a                       –5 ∙ 6b = –30b                      –8c ∙ (–3) = 24c
             ·    =                              ·    =                                ·     =
          –50d : 5 = –10d                      36e : (–4) = –9e                    –28f : (–7) = 4f
              :    =                               :    =                               :     =

          4.   Zapisz w najprostszej postaci.

               a) 9x · 6                       b) 56y : 8                          c)  11z · 5
                 7 · 5x                          42y : 7                             100z : (–25)
                 –3 · 9x                         16y : (–2)                          –z · (–4)
                 –8x · (–5)                      –45y : (–5)                         –7z : 7




          Zadania


           1   a)   Wybierz dowolną liczbę. Powiększ ją 10 razy. Zmniejsz wynik 2 razy. Odejmij wybraną przez
                  siebie liczbę. Zmniejsz wynik 4 razy. Jaka liczba jest ostatecznym wynikiem?
               b)   Oznacz wybraną przez siebie liczbę literą x i zapisz kolejne polecenia z punktu a) za pomocą
                  działań na wyrażeniach algebraicznych.



           2   Droga z domu Maćka do szkoły ma długość x km. Maciek przebywa tę drogę 2 razy dziennie:
               raz – idąc do szkoły, a potem drugi raz – wracając z niej. W piątki po lekcjach Maciek odwiedza
               babcię, przez co droga wydłuża się o 2 km. Zapisz w jak najprostszy sposób wyrażenie
               algebraiczne opisujące, ile kilometrów przebywa w ten sposób Maciek:
               a) w poniedziałek,              b) w piątek,                        c)  od poniedziałku do piątku.



           3   W sadzie rosło n wiśni, o 5 więcej śliw, jabłoni 3 razy więcej niż wiśni i grusz o 7 mniej niż jabłoni.
               Zapisz wyrażenia algebraiczne pokazujące liczbę drzew każdego gatunku oraz liczbę wszystkich
               drzew w tym sadzie.



           4   W tabeli opisano zależności między liczbą uczniów w klasach pewnej szkoły.

                  Klasa      I          II         III         IV          V          VI          VII        VIII
                 Liczba      n      o 7 więcej   o 2 mniej    2 razy więcej   o 3 mniej    o 1 więcej   o 2 mniej    o 1 mniej
                 uczniów            niż w kl. I  niż w kl. I  niż w kl. I  niż w kl. IV  niż w kl. IV  niż w kl. VI  niż w kl. VII

               a)  Narysuj podobną tabelę, w której liczbę uczniów, zamiast słownego opisu, zapiszesz za pomocą
                  wyrażenia algebraicznego.
               b) Zapisz w najprostszej postaci wyrażenie algebraiczne pokazujące liczbę uczniów w całej szkole.



           5   W gospodarstwie jest n krów, 2n świń, 3n kaczek, 4n kur, 2 psy i 3 koty. Ile nóg mają razem
               wszystkie zwierzęta z tego gospodarstwa? Odpowiedź zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego.

                                                                                 149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156