Page 160 - kl 6 cz 1
P. 160
3. Elementy algebry
3.1 Tworzenie wyrażeń algebraicznych (s. 136)
m
1. a) 16c b) 13b + 21a c) 3k d) 6
2
3. a) 86 + n b) 172 + n c) 86 + n d) (86 + n)
2
5
2
e) 86 + n – (86 + n) 4. a) 4s b) 2m c) 4s + 2m
5
3
d) 4(s – 3) e) 2(m + 5) 5. a) na zabawkę p,
5
3 2
zostało jej p – p = p b) 0,2p
5
5
3
2
c) p – p − 0,2p = p – 0,2p
5 5
6. a) 5k b) p – 0,5 c) 2,5 + 6p d) 3(2,5 + 6p)
1
2
7. a) x – 3 b) x – 3 + 8 = x + 5 c) 2x d) · 2x = x
9 9
9. a) 100n b) 10n c) 0,001n
a
10. a) 3a b) a + 5 c) a – 1 d) e) 4,5a
2
3.2 Nazywanie wyrażeń algebraicznych (s. 141)
3. a) p + k, suma liczb p i k
b) 2p + 2k, suma iloczynów liczb 2 i p oraz liczb 2 i k
3
c) , iloraz liczby p i liczby 3
p
d) 20 − 3p, różnica liczby 20 oraz iloczynu liczb 3 i p
e) 3k – p, różnica iloczynu liczb 3 i k oraz liczby p
f) 100s, iloczyn liczby 100 i liczby k
4. a) x − 3, różnica liczb x i 3
b) x + (x − 3), suma liczby x oraz różnicy liczb x i 3
c) 2(x − 3), iloczyn liczby 2 oraz różnicy liczb x i 3
x
d) x − 3 , iloraz liczby x oraz różnicy liczb x i 3
3.3 Obliczanie wartości liczbowych wyrażeń
algebraicznych (s. 144)
1. a) x + x – 100 b) 6500 zł; 7900 zł
2. a) k + 8; 2(k + 8); 5k + 2(k + 8) b) 65 zł; 100 zł
3. 42 4. a) 12x + 15y b) 132
5. a) 18a + 3b; 111 b) 6a + 12b; 114 c) 9a + 2b; 59
d) 11a + 2,5b; 72,5 e) 2a + 4b; 38 f) 10a + 5b; 85
6. c + c + 1 + c + 2; a) 18 b) 30 c) −9
3.4 Działania na prostych wyrażeniach algebraicznych
(s. 149)
2. a) 2x b) 2x + 2 c) 10x + 2 3. n + 5 śliw, 3n jabłoni,
3n – 7 grusz, 8n – 2 wszystkich drzew 5. 26n + 20
Czy już umiesz? (s. 153)
1. a) 2c + 3k + 1 b) 3c + 5 c) 4k + 2c + 2
1200 1200
2. a) 3y b) 3y + 5 6. a) b) t – 10 c)
t t − 10
9. a) 20 b) 48 c) –15 d) 64 e) 10 f) –6 g) –3,4 h) 2
a
a
11. a) 2m, 6 + 2(p – 2), 2 ∙ + b) 28, 24, 24
2 2
12. B 13. a) 16 – x b) 13 – x
14. a) k – 250 b) 2k – 250 c) 24(2k – 250)
15. a) x + 50, 105 b) x + 90, 145 c) 2x + 90, 200
d) 3x + 140, 305 16. a) x b) 2y c) 5z d) 2a + 5b
e) 6k + 3 f) 17y
158