Page 157 - kl 6 cz 1
P. 157
12 Wyobraź sobie sumy i różnice każdych dwóch wyrażeń spośród pięciu podanych. Tylko
6
w przypadku jednej pary można tę sumę i różnicę zapisać w prostszy sposób. Której?
I II III IV V
6x –2y –2 –7z –7x
A. IV i V B. I i V C. II i III D. III i IV
7 13 Mateusz jest o x lat młodszy od Adama, który ma 16 lat. Zapisz w postaci wyrażenia
algebraicznego (w najprostszej postaci):
a) ile lat ma Mateusz, b) ile lat miał Mateusz przed trzema laty.
14 Pan Wiśniewski zarabia k zł miesięcznie, a jego żona o 250 zł mniej. Zapisz za pomocą wyrażenia
8
algebraicznego:
a) ile złotych miesięcznie zarabia pani Wiśniewska,
b) ile złotych miesięcznie małżonkowie zarabiają razem,
c) ile złotych zarobili razem państwo Wiśniewscy przez 2 lata.
15 Janek ma klocki w trzech kolorach. Klocków zielonych ma x sztuk, czerwonych o 50 więcej,
a żółtych – o 40 więcej niż czerwonych. Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego
(w najprostszej postaci) liczbę:
a) klocków czerwonych, b) klocków żółtych,
c) klocków zielonych i żółtych razem, d) wszystkich klocków.
Oblicz wartości zapisanych wyrażeń dla x = 55.
16 Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego (w najprostszej postaci) wartość podanych monet
w złotych.
a) x monet 1-złotowych b) y monet 2-złotowych
c) z monet 5-złotowych d) a monet 2-złotowych i b monet 5-złotowych
e) k monet 5-złotowych f ) y monet 2-złotowych
i o 3 więcej monet 1-złotowych i 3 razy więcej monet 5-złotowych
17 Trzy klasy szóste wybrały się na wycieczkę do muzeum. Z jednej klasy poszło n uczniów,
z drugiej n – 5 uczniów, a z trzeciej n + 2 uczniów. Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego
(w najprostszej postaci):
a) ilu uczniów poszło do muzeum,
b) ile biletów wstępu zakupiono, jeżeli każdą klasą opiekowało się dwóch nauczycieli,
c) ile osób liczyła jedna grupa, jeżeli przed rozpoczęciem zwiedzania muzeum uczniowie
i nauczyciele zostali podzieleni na 3 równe grupy?
155