Page 35 - kl 6 cz 1
P. 35

Pokażemy teraz inny sposób rozumowania, jaki można zastosować, aby dodać liczby całkowite.




            Przykład 1

            Na I etapie konkursu matematycznego uczestnikom zadano po 20 pytań. Za poprawną
            odpowiedź każdy z nich otrzymywał punkt dodatni (1), za niepoprawną punkt ujemny (–1),
            a za brak odpowiedzi uczestnik nie otrzymywał żadnego punktu. Tabela pokazuje liczbę
            punktów zdobytych na I etapie przez wybranych uczestników.

                 Imię       Punkty dodatnie    Punkty ujemne     Graficzne przedstawienie punktów     Rezultat

                Michał             8                –11                 + + + + + + + +                 – – –
                                                                        – – – – – – – – – – –
               Agnieszka           6                –10                 + + + + + +                    – – – –
                                                                        – – – – – – – – – –
                Iwona              6                –7                  + + + + + +                      –
                                                                        – – – – – – –
                Maciek             8                –10                 + + + + + + + +                 – –
                                                                        – – – – – – – – – –
                Paulina           11                –8                  + + + + + + + + + + +           + + +
                                                                        – – – – – – – –
                Jacek             10                –2                  + + + + + + + + + +         + + + + + + + +
                                                                        – –
                      Aby mieć szansę zakwalifikować się do II etapu, należało odpowiedzieć na co najmniej 10 pytań.

            Zastanówmy się, w jaki sposób otrzymano rezultat punktowy każdego zawodnika.



            Wyszczególnione w tabeli plusy i minusy można zapisać krócej działaniami, w których występują
            liczby dodatnie (zamiast plusów) i ujemne (zamiast minusów).

            Michał          8 + (–11) = –3
            Agnieszka       6 + (–10) = –4
            Iwona           6 + (–7) = –1
            Maciek          8 + (–10) = –2
            Paulina         11 + (–8) = 3
            Jacek           10 + (–2) = 8

            Zatem dodając liczbę dodatnią i liczbę ujemną, możemy wyobrażać sobie odpowiednią liczbę
            plusów i minusów. Wystarczy wówczas zastanowić się, ile z nich zniknie (plus i minus likwidują
            się wzajemnie), a ile pozostanie, i których było więcej na początku: jeśli więcej było plusów, to
            wynikiem jest liczba dodatnia, a jeśli minusów – to liczba ujemna.




          3.   Wykonaj dodawanie.
               a) 12 + (–9)             b  ) 14 + (–20)          c  )  –22 + 11             d)  –31 + 40
                  24 + (–13)               35 + (–38)               –100 + 30                   –45 + 56
                  31 + (–20)               17 + (–27)               –54 + 21                    –84 + 100
                  16 + (–4)                48 + (–50)               –62 + 60                    –19 + 20
                  25 + (–19)               27 + (–35)               –47 + 17                    –50 + 73


                                                                                  33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40