Page 33 - kl 6 cz 1
P. 33
1.7 Dodawanie liczb całkowitych
Podejmij temat
W zeszłym tygodniu za aktywność na
lekcjach dostałam 2 minusy i 5 plusów.
To chyba dobrze...
Jeżeli za 5 plusów uczeń otrzymuje
ocenę bardzo dobrą, za 4 plusy – do-
brą, a za 3 – dostateczną, i każdy plus
likwiduje jeden minus, to jaką ocenę
nauczyciel powinien postawić dziew-
czynce za aktywność?
Pewnego dnia o godzinie 8.00 temperatura wynosiła –8ºC. Po dwóch godzinach 5
wzrosła o 5ºC, a po następnych dwóch powiększyła się jeszcze o 4ºC. Jaką tem-
peraturę wskazywał termometr o godzinie 10.00, a jaką o 12.00?
0 + 4ºC
Spójrzmy na rysunek termometru. Możemy łatwo obliczyć, że o godzinie 10.00
były –3ºC, a w południe temperatura wynosiła już 1ºC.
– 5 + 5ºC
Działania odpowiadające tym obliczeniom to:
–8 + 5 = –3 oraz –3 + 4 = 1. – 10
Działania podobne do powyższych można wykonać intuicyjnie, wyobrażając so-
bie termometry. Można też początkowo pomagać sobie rysunkiem termometru ºC
lub osi liczbowej. Przedstawione wcześniej dodawanie wygląda na osi liczbowej
następująco:
+ 5 + 4
–10 –9 –8 –7 –6 –5 –4 –3 –2 –1 0 1 2 3 4 5 6 7 8
Jak widać, dodawanie liczby dodatniej do liczby ujemnej można zilustrować przesunięciem punktu
na osi liczbowej w prawo (zgodnie ze zwrotem osi), podobnie jak dodawanie liczby dodatniej do liczby
dodatniej.
31