Page 33 - kl 6 cz 1
P. 33

1.7      Dodawanie liczb całkowitych






          Podejmij temat
                                                 W zeszłym tygodniu za aktywność na
                                                 lekcjach dostałam 2 minusy i 5 plusów.
                                                 To chyba dobrze...









          Jeżeli za  5 plusów uczeń otrzymuje
          ocenę bardzo dobrą, za 4 plusy – do-
          brą, a za 3 – dostateczną, i każdy plus
          likwiduje jeden minus, to jaką ocenę
          nauczyciel powinien postawić dziew-
          czynce za aktywność?






          Pewnego dnia o godzinie 8.00 temperatura wynosiła –8ºC. Po dwóch godzinach                5
          wzrosła o 5ºC, a po następnych dwóch powiększyła się jeszcze o 4ºC. Jaką tem-
          peraturę wskazywał termometr o godzinie 10.00, a jaką o 12.00?
                                                                                                    0          +  4ºC
          Spójrzmy na rysunek termometru. Możemy łatwo obliczyć, że o godzinie 10.00

          były –3ºC, a w południe temperatura wynosiła już 1ºC.
                                                                                                   – 5         +   5ºC

          Działania odpowiadające tym obliczeniom to:
          –8 + 5 = –3  oraz  –3 + 4 = 1.                                                          – 10


          Działania podobne do powyższych można wykonać intuicyjnie, wyobrażając so-
          bie termometry. Można też początkowo pomagać sobie rysunkiem termometru                  ºC
          lub osi liczbowej. Przedstawione wcześniej dodawanie wygląda na osi liczbowej
          następująco:
                                    + 5                       + 4


           –10   –9   –8   –7   –6   –5   –4   –3   –2   –1         0     1     2    3     4     5    6     7     8


          Jak  widać,  dodawanie  liczby  dodatniej  do  liczby  ujemnej  można  zilustrować  przesunięciem  punktu
          na osi liczbowej w prawo (zgodnie ze zwrotem osi), podobnie jak dodawanie liczby dodatniej do liczby
          dodatniej.

                                                                                  31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38