Page 34 - kl 6 cz 1
P. 34
1. Zapisz działania przedstawione na rysunku.
a)
–15 –10 –5 0 5 10 15
b)
–15 –10 –5 0 5 10 15
c) d)
10 10
0 0
– 10 – 10
– 20 – 20
ºC ºC
Jeżeli już znamy sposób dodawania liczby dodatniej do liczby ujem-
nej, możemy też dodawać liczbę ujemną do liczby dodatniej.
Pokażemy to na przykładzie działania 2 + (–7).
Zwróćmy uwagę na zapis liczby
ujemnej w działaniu 2 + (–7). 2 + (–7) = Korzystamy z prawa przemienności dodawania.
Nawias nie jest informacją = (–7) + 2 = Takie dodawanie możemy zapisać jeszcze proś-
o kolejności wykonywania dzia- ciej, bez nawiasu.
łań, ale oddziela liczbę ujemną
od pozostałej części działa- = –7 + 2 = To działanie potrafimy już wykonać, rozumu-
nia. Liczbę ujemną zapisujemy jąc następująco:
w nawiasie wtedy, gdy znak = –5 jeśli temperatura wynosiła –7ºC i wzrosła
działania i znak liczby znajdują o 2ºC, to termometr wskazuje teraz –5ºC.
się bezpośrednio obok siebie.
Zapis (–7) + 2 można uprościć 2. Oblicz sumy liczb. W punktach c) i d) zastosuj prawo
do zapisu –7 + 2, bo nawias jest przemienności dodawania.
tu zbędny.
a) –9 + 5 b ) –6 + 9 c ) 2 + (–1) d ) 6 + (–7)
–6 + 4 –4 + 10 7 + (–3) 4 + (–9)
–8 + 7 –5 + 8 8 + (–6) 5 + (–11)
–3 + 3 –2 + 6 10 + (–8) 2 + (–8)
–10 + 4 –1 + 7 5 + (–2) 9 + (–10)
32