Page 34 - kl 6 cz 1
P. 34

1.    Zapisz działania przedstawione na rysunku.




             a)
                  –15       –10        –5         0       5       10       15




             b)
                  –15       –10        –5         0       5       10       15

             c)                                                d)

                  10                                                10



                  0                                                 0



                 – 10                                             – 10


                – 20                                              – 20


                  ºC                                               ºC



                                            Jeżeli już znamy sposób dodawania liczby dodatniej do liczby ujem-
                                            nej, możemy też dodawać liczbę ujemną do liczby dodatniej.
                                            Pokażemy to na przykładzie działania 2 + (–7).
       Zwróćmy uwagę na zapis liczby
       ujemnej w działaniu 2 + (–7).        2 + (–7) =            Korzystamy z prawa przemienności dodawania.
       Nawias nie jest informacją           = (–7) + 2 =          Takie dodawanie możemy zapisać jeszcze proś-
       o kolejności wykonywania dzia-                             ciej, bez nawiasu.
       łań, ale oddziela liczbę ujemną
       od pozostałej części działa-         = –7 + 2 =            To działanie potrafimy już wykonać, rozumu-
       nia. Liczbę ujemną zapisujemy                              jąc następująco:
       w nawiasie wtedy, gdy znak           = –5                  jeśli temperatura wynosiła –7ºC i wzrosła
       działania i znak liczby znajdują                           o 2ºC, to termometr wskazuje teraz –5ºC.
       się bezpośrednio obok siebie.
       Zapis (–7)  +  2 można uprościć      2.    Oblicz sumy liczb. W punktach c) i d) zastosuj prawo
       do zapisu –7 + 2, bo nawias jest           przemienności dodawania.
       tu zbędny.
                                                  a)  –9 + 5      b  ) –6 + 9    c  )  2 + (–1)     d  ) 6 + (–7)
                                                     –6 + 4          –4 + 10        7 + (–3)           4 + (–9)
                                                     –8 + 7          –5 + 8         8 + (–6)           5 + (–11)
                                                     –3 + 3          –2 + 6         10 + (–8)          2 + (–8)
                                                     –10 + 4         –1 + 7         5 + (–2)           9 + (–10)


                                        32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39