Page 45 - kl 6 cz 1
P. 45

1.9      Mnożenie i dzielenie liczb całkowitych






          Podejmij temat                                Źle napisałam ten test...
                                                                                                     Nie tak źle.
                                                                                                     Za każdą dobrą
                                                              Ania Kowalska klasa VIa                odpowiedź
                                                                  Odpowiedzi                         dostajemy
                                                              dobra  zła   brak                      5 punktów,
                                                                7    11     3
                                                              –6 – 4 = –10                           a za każdą złą
                                                              –2 – (–5) = –7                         –3 punkty. Masz
                                                              –4 + 16 = 12                           więcej punktów
          Czy wiesz, ile Ania  uzyskała punktów               8 – 10 = –2
          dodatnich, a ile ujemnych? Za pomocą                1 – (–6) = 7                           dodatnich niż
                                                                                                     ujemnych.
          jakich działań można zapisać te obli-                                                      Naprawdę!
          czenia?






          Przypomnijmy sobie poznane w klasie czwartej sposoby mnożenia liczby przez sumę liczb.

          Sposób I                                               Sposób II
          5 ∙ (3 + 6) = 5 ∙ 9 = 45
             123
              = 9                                                5 ∙ (3 + 6) = 5 ∙ 3 + 5 ∙ 6 = 15 + 30 = 45

          Te same sposoby wykorzystamy do wyjaśnienia, jak należy mnożyć liczby całkowite.



            Przykład 1

            Obliczmy iloczyn: 4 ∙ (–2).



            Wykonajmy najpierw działanie 4 ∙ (2 + (–2)) dwoma sposobami (oba muszą dać taki sam wynik).

            Sposób I polega na wykonaniu w pierwszej kolejności działania w nawiasie. Ponieważ 2 + (–2) = 0,
            to również 4 ∙ (2 + (–2)) = 0.
            Sposób II polega na zastosowaniu prawa rozdzielności mnożenia względem dodawania.
            Otrzymujemy wówczas sumę dwóch iloczynów, z których pierwszy to 4 ∙ 2 = 8, a drugi to 4 ∙ (–2).
            Ten drugi to iloczyn liczby dodatniej i ujemnej – nie potrafimy go jeszcze obliczyć. Zauważmy, że
            to nasz wyjściowy iloczyn, którego wyniku szukamy.

            Ponieważ suma obu iloczynów (4 ∙ 2 oraz 4 ∙ (–2)) musi wynosić zero (wiemy to dzięki obliczeniom
            sposobem I), to wynik mnożenia 4 ∙ (–2) musi być równy –8.

            Przedstawione rozumowanie pokażemy jeszcze za pomocą działań.



                                                                                  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50