Page 40 - kl 6 cz 1
P. 40

1.    Zapisz działania przedstawione na rysunku.




             a)
                  –15       –10        –5         0       5       10       15




             b)
                  –15       –10        –5         0       5       10       15

             c)                                                d)

                  10                                                10



                   0                                                 0




                 – 10                                              – 10



                 – 20                                             – 20

                  ºC                                                ºC




       2.    Oblicz różnice.
             a) 4 – 7                 b  ) –2 – 6              c  )  –15 – 4            d  ) 24 – 50
               6 – 10                    –3 – 4                   9 – 20                   –24 – 50
               1 – 9                     –10 – 2                  –1 – 45                  –48 – 6
               5 – 8                     –5 – 7                   –14 – 6                  –16 – 12
               0 – 3                     –4 – 6                   27 – 30                  34 – 43


       3.    Wykonaj podane działania.

             a)  –10 – 2  i  –10 + (–2)                        b) 20 – 4  i  20 + (–4)
             c)  7 – 13  i  7 + (–13)                          d) –3 – 9  i  – 3 + (–9)


       W ramach każdego punktu z ćwiczenia 3 oba działania dają ten sam wynik. Podobnie jak para działań:
       4 – 6  i  4 + (–6), dających taki sam wynik: 4 – 6 = –2; 4 + (–6) = –2. Pierwszym z tych działań jest odej-
       mowanie liczby 6, a drugim – dodawanie liczby przeciwnej do 6, czyli dodawanie liczby –6.
       Z ćwiczenia 3 wynika poniższe stwierdzenie.


                Odjąć daną liczbę oznacza to samo co dodać liczbę przeciwną do danej liczby.



                                        38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45