Page 40 - kl 6 cz 1
P. 40
1. Zapisz działania przedstawione na rysunku.
a)
–15 –10 –5 0 5 10 15
b)
–15 –10 –5 0 5 10 15
c) d)
10 10
0 0
– 10 – 10
– 20 – 20
ºC ºC
2. Oblicz różnice.
a) 4 – 7 b ) –2 – 6 c ) –15 – 4 d ) 24 – 50
6 – 10 –3 – 4 9 – 20 –24 – 50
1 – 9 –10 – 2 –1 – 45 –48 – 6
5 – 8 –5 – 7 –14 – 6 –16 – 12
0 – 3 –4 – 6 27 – 30 34 – 43
3. Wykonaj podane działania.
a) –10 – 2 i –10 + (–2) b) 20 – 4 i 20 + (–4)
c) 7 – 13 i 7 + (–13) d) –3 – 9 i – 3 + (–9)
W ramach każdego punktu z ćwiczenia 3 oba działania dają ten sam wynik. Podobnie jak para działań:
4 – 6 i 4 + (–6), dających taki sam wynik: 4 – 6 = –2; 4 + (–6) = –2. Pierwszym z tych działań jest odej-
mowanie liczby 6, a drugim – dodawanie liczby przeciwnej do 6, czyli dodawanie liczby –6.
Z ćwiczenia 3 wynika poniższe stwierdzenie.
Odjąć daną liczbę oznacza to samo co dodać liczbę przeciwną do danej liczby.
38