Page 44 - kl 6 cz 1
P. 44
Ciekawe! 4 Oblicz różnicę wysokości między najwyższym szczytem
na Ziemi (to Mount Everest znajdujący się w Himalajach)
Największą głębią na Ziemi jest a miejscem położonym najgłębiej (czyli rowem oceanicznym
Rów Mariański na Oceanie Spo- leżącym na Pacyfiku – nazywanym Rowem Mariańskim).
kojnym. Jego głębokość według Skorzystaj z informacji podanej obok na marginesie oraz
ostatnich pomiarów to 10 994 m. z danych na s. 5.
Ten najgłębszy rów oceaniczny
na kuli ziemskiej znajduje się mię-
dzy Japonią leżącą na północy, 5 Przez cały tydzień pani Anna notowała na koniec dnia stan
Filipinami położonymi na za- swojego konta bankowego.
chodzie a Papuą-Nową Gwineą Dzień
– na południu. W jego najgłęb- tygodnia pn. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
szym punkcie panuje ciśnienie Stan konta –320 zł –365 zł –200 zł –130 zł –450 zł 500 zł 360 zł
1100 razy większe niż na po-
wierzchni. Pierwszy raz ludzie a) Co oznacza ujemny stan konta?
osiągnęli ten poziom w 1960 roku, b) Wskaż zdania prawdziwe.
w batyskafie Trieste [czyt. trijest]. I. We wtorek pani Anna wypłaciła z banku 45 zł.
Zanurzenie się na taką głębo- II. W środę pani Anna wypłaciła z konta 165 zł.
kość i powrót z niej jest niezwy- III. W czwartek pani Anna wpłaciła do banku 70 zł.
kłym wyzwaniem dla konstrukto- IV. W piątek pani Anna wpłaciła na konto 1000 zł.
rów i badaczy. Bardzo trudno jest V. W niedzielę stan konta był wyższy niż w czwartek.
bowiem zbudować załogowy VI. W środę stan konta był wyższy niż w poniedziałek.
statek podwodny, który wytrzyma VII. W piątek stan konta był niższy niż we wtorek.
tak wysokie ciśnienie i zapewni VIII. W poniedziałek stan konta był niższy niż –300 zł.
bezpieczeństwo załodze znajdu- IX. Najwyższy stan konta był w sobotę.
jącej się w środku. X. Najniższy stan konta był w czwartek.
6 Zapisz odpowiednie działanie i wykonaj je.
a) Do sumy liczb 15 i –24 dodaj –16.
b) Od sumy liczb –9 i –13 odejmij –10.
c) Do różnicy liczb 5 i –11 dodaj –25.
d) Od różnicy liczb –2 i 8 odejmij –18.
e) Od –18 odejmij różnicę liczb –8 i 5.
f ) Do sumy liczb –13 i –9 dodaj różnicę liczb 4 i –12.
g) Od różnicy liczb –12 i –3 odejmij różnicę liczb –5 i –1.
7 Rozwiąż równania.
a) x + 8 = –1 b) x – 4 = –9 c) 6 – x = –4
Czy pamiętasz? x + (–4) = 5 x – (–3) = –2 –2 – x = 5
Aby rozwiązać równanie, należy x + (–3)= –2 x – 7 = –1 –6 – x = –1
zapisać działanie odwrotne do x + 6 = –10 x – (–5) = 8 8 – x = –10
działania występującego w rów-
naniu.
42