Page 41 - kl 6 cz 1
P. 41

Zgodnie z ostatnim stwierdzeniem wykonujemy też odejmowanie liczby ujemnej.




            Przykład 1

            Obliczmy.
            a)  –12 – (–7)              b) –10 – (–16)           c  )  7 – (–4)



            a)  –12 – (–7) =            Zamiast odejmować liczbę –7,
               = –12 + 7 =              dodamy liczbę przeciwną do –7, czyli 7.

               = –5

            b) –10 – (–16) =            Zamiast odejmować liczbę –16,
                 = –10 + 16 =           dodamy liczbę przeciwną do –16, czyli 16.
               = 6

            c)  7 – (–4) =              Zamiast odejmować liczbę –4,
               = 7 + 4 =                dodamy liczbę przeciwną do –4, czyli 4.

               = 11



          4.   Zamień odejmowanie na dodawanie liczby przeciwnej
               i oblicz.                                                              Wiem!
                                                                                      Nawiasy
               a)  –3 – (–5)            b  ) –13 – (–4)          c  )  4 – (–5)       można
                 –8 – (–12)                –10 – (–19)              1 – (–9)          opuścić!
                 –7 – (–20)                –24 – (–13)              0 – (–3)
                 –12 – (–18)               –15 – (–8)               16 – (–15)
                 –9 – (–16)                –6 – (–6)                50 – (–23)



                 Nawiasy opuszczamy zgodnie z regułami:
               ..... + (–.....) = ..... – .....  np. 2 + (–3) = 2 – 3,  –4 + (–5) = –4 – 5
               oraz                                                                                    Tak, ale
               ..... – (–.....) = ..... + .....  np. 2 – (–3) = 2 + 3,  –4 – (–5) = –4 + 5             musisz się
                                                                                                       zastanowić,
          5.   Opuść nawiasy i wykonaj działania.                                                      jaki znak ma
                                                                                                       być przed
               a) 6 + (–13)             b  ) –4 + (–6) – (–7)                                          liczbą: plus
                 –5 – (–9)                 2 – (–8) + (–4)                                             czy minus.
                 –4 + (–15)                –6 – (–5) + (–10)
                 7 – (–13)                 10 + (–12) – (–5)
                 8 + (–7)                  –7 – (–7) + (–7)



          W każdym działaniu ćwiczenia 5b) występowały trzy liczby. Jeżeli w wyrażeniu mamy trzy lub więcej
          liczb, zamiast wykonywać obliczenia po kolei, możemy zrobić to szybciej. Pokażemy to na przykładzie.

                                                                                  39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46