Page 41 - kl 6 cz 1
P. 41
Zgodnie z ostatnim stwierdzeniem wykonujemy też odejmowanie liczby ujemnej.
Przykład 1
Obliczmy.
a) –12 – (–7) b) –10 – (–16) c ) 7 – (–4)
a) –12 – (–7) = Zamiast odejmować liczbę –7,
= –12 + 7 = dodamy liczbę przeciwną do –7, czyli 7.
= –5
b) –10 – (–16) = Zamiast odejmować liczbę –16,
= –10 + 16 = dodamy liczbę przeciwną do –16, czyli 16.
= 6
c) 7 – (–4) = Zamiast odejmować liczbę –4,
= 7 + 4 = dodamy liczbę przeciwną do –4, czyli 4.
= 11
4. Zamień odejmowanie na dodawanie liczby przeciwnej
i oblicz. Wiem!
Nawiasy
a) –3 – (–5) b ) –13 – (–4) c ) 4 – (–5) można
–8 – (–12) –10 – (–19) 1 – (–9) opuścić!
–7 – (–20) –24 – (–13) 0 – (–3)
–12 – (–18) –15 – (–8) 16 – (–15)
–9 – (–16) –6 – (–6) 50 – (–23)
Nawiasy opuszczamy zgodnie z regułami:
..... + (–.....) = ..... – ..... np. 2 + (–3) = 2 – 3, –4 + (–5) = –4 – 5
oraz Tak, ale
..... – (–.....) = ..... + ..... np. 2 – (–3) = 2 + 3, –4 – (–5) = –4 + 5 musisz się
zastanowić,
5. Opuść nawiasy i wykonaj działania. jaki znak ma
być przed
a) 6 + (–13) b ) –4 + (–6) – (–7) liczbą: plus
–5 – (–9) 2 – (–8) + (–4) czy minus.
–4 + (–15) –6 – (–5) + (–10)
7 – (–13) 10 + (–12) – (–5)
8 + (–7) –7 – (–7) + (–7)
W każdym działaniu ćwiczenia 5b) występowały trzy liczby. Jeżeli w wyrażeniu mamy trzy lub więcej
liczb, zamiast wykonywać obliczenia po kolei, możemy zrobić to szybciej. Pokażemy to na przykładzie.
39