Page 42 - kl 6 cz 1
P. 42
Przykład 2
Obliczmy wartość wyrażenia: –2 + (–13) – (–6) + 7 – 8 – (–3).
Sposób I
–2 + (–13) – (–6) + 7 – 8 – (–3) = Opuszczamy nawiasy przy odejmowanych
liczbach –6 oraz –3, a odejmowanie
liczby 8 zamieniamy na dodawanie liczby
przeciwnej.
= –2 + (–13) + 6 + 7 + (–8) + 3 = Jedynym działaniem w tym wyrażeniu jest
teraz dodawanie.
Dodajemy osobno liczby dodatnie i osobno
ujemne. Dla ułatwienia możemy je podkreślić
dwoma kolorami, jak pokazano obok.
= 16 + (–23) = Na koniec dodajemy jedną liczbę dodatnią
i jedną ujemną.
= –7
Sposób II
–2 + (–13) – (–6) + 7 + (–8) – (–3) = Opuszczamy wszystkie nawiasy.
= –2 – 13 + 6 + 7 – 8 + 3 = Grupujemy liczby, przed którymi stoi znak +,
oraz liczby, przed którymi znajduje się znak –
(dla ułatwienia możemy je podkreślić dwoma
kolorami), i tak jak w sposobie I osobno
dodajemy liczby z jednej grupy oraz osobno
z drugiej. Przed sumą liczb ujemnych
stawiamy znak –.
= 16 – 23 = Na koniec wykonujemy odejmowanie.
= –7
6. Zamień na dodawanie i oblicz.
a) –4 + 7 – (–12) – 10 b) –6 – (–9) + 1 – 8
c) –15 – 4 – (–4) – 2 d) 5 – 6 – (–11) – 2 – (–1)
7. Oblicz.
a) –8 + (–4) – (–9) + 6 + (–8) b ) 16 – (–3) – 20 + (–18)
c) –12 – (–5) + (–7) – (–2) d) 1 – 3 + 5 – 7 + 2
40