Page 77 - kl 6 cz 1
P. 77
Sposób II
1
2 – 1 2 1 2 3 1
3
5
= 2 – 1 : · 2 = Zamiast głównej kreski ułamkowej zapisujemy znak dzielenia.
3 · 2 1 ( 3 5) ( 8 3)
8 3 Ponieważ w pierwszej kolejności należy wykonać działania,
które znajdowały się w liczniku i w mianowniku, musimy te
działania zapisać w nawiasach.
1
7
3
6
= 2 5 – 1 15) ( 8 ) Wykonujemy działania w nawiasach i kontynuujemy
:
· =
( 15 3 1 obliczenia.
2
8
7
= 14 : = 14 · = 16 = 1 1
15 8 15 7 1 15 15
3. Oblicz wartość podanego wyrażenia. W punktach a) i b) zacznij od wykonania działań w liczniku
i w mianowniku, natomiast w c) i d) – od zapisania ułamka w postaci ilorazu.
2
1
6 : 4 4 + 5 1 5 – 1 1 + 2
a) 3 b) 2 2 c ) 7 2 d) 2 3
1
2
3 : 11 2 : 1 2 2 · 1 3 – 3
3 3 5 3 4 4 5
Zadania
1 Zapisz odpowiednie wyrażenie i oblicz.
1 1 1
a) Iloczyn ułamków i powiększ o .
3 6 2
2
1
b) Różnicę ułamków 5 i zmniejsz o 1 , a następnie powiększ o .
12 4 12 3
1
1
c) Sumę ułamków i podziel przez 5 .
2 3 12
3
6
3
d) Iloraz ułamków i 9 powiększ o iloraz ułamków i .
8 10 4 7
7
4
e) Iloczyn ułamków 4 i 1 zmniejsz o ich iloraz.
8
5
1
1
f ) O ile różnica ułamków i jest mniejsza od ich sumy?
4
3
g) Ułóż dwa podobne zadania z wykorzystaniem ułamków zapisanych przy tarczy zegara
w Podejmij temat (s. 73). Następnie wykonaj obliczenia.
3
1
2 Długość prostokąta wynosi 12 cm, a szerokość stanowi 10 długości. Oblicz, ile centymetrów ma
2
krótszy bok, a następnie ile wynosi obwód prostokąta.
75