Page 18 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 18
1.3 Techniki malarskie
Malarstwo sztalugowe
Najważniejsze elementy obrazu malarskiego to rodzaj
podłoża i technika wykonania. W zależności od użytych
farb wyróżnia się np. obrazy malowane farbami akwa-
relowymi, temperowymi, plakatowymi, olejnymi, akrylo-
wymi. Natomiast ze względu na podłoże – malarstwo na
papierze, płótnie, desce, szkle, tkaninie, ścianie (freski) itd.
Rodzaj podłoża często decyduje o wyborze techniki. Po-
dobnie używanie przez artystę konkretnego rodzaju farb
pociąga za sobą stosowanie określonych metod malowa-
nia, np. metod charakterystycznych dla danej techniki,
pozwalających osiągnąć efekty właściwe tylko dla niej,
wyróżniających tego rodzaju malarstwo na tle innych
technik.
Malarstwo sztalugowe powstaje na sztalugach,
które utrzymują w odpowiedniej pozycji podłoże malar-
skie, np. płótno rozpięte na drewnianym krośnie, deskę
(czyli tablicę – stąd też określenie malarstwo tablicowe),
blachę czy tekturę. Dzieła malarstwa sztalugowego moż-
na przenosić. Ten rodzaj malarstwa (zwłaszcza na płót-
nie) upowszechnił się z początkiem XV w. Prywatni fun-
datorzy zaczęli je wówczas zamawiać w dużych ilościach.
Najbardziej popularne farby używane w malarstwie szta-
lugowym to: akwarele, tempery, farby olejne i akrylowe.
Obraz Święte z Dębna (tzw. deska z Dębna) to jeden
z najstarszych znanych przykładów malarstwa tablicowe-
go w Polsce. Święta Katarzyna i święta Agnieszka zosta-
ły namalowane temperą na desce lipowej. Ciemnowłose
święte są ubrane w długie tuniki i płaszcze, stoją zwróco-
ne lekko w bok, a w rękach trzymają palmy.
Artysta nieznany, Święte z Dębna (św. Katarzyna
i św. Agnieszka, fragment), druga połowa XIII w.
Tempera na desce lipowej
16