Page 19 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 19
Akwarela to technika malarska znana od czasów sta-
rożytnego Egiptu. Stosowano ją do malowania na ścia-
nach i papirusach.
Akwarela, od której pochodzi nazwa tej techniki, to
farba rozpuszczalna w wodzie i przezroczysta. Zapew-
nia ona efekt miękkich, delikatnych plam. Do malowa-
nia tymi farbami używa się odpowiedniego papieru –
o dużej gramaturze, ziarnistej fakturze, pochłaniającego
wodę – oraz miękkich, naturalnych pędzli. Technika ta
wymaga dużego doświadczenia i umiejętności, ponieważ
nie ma możliwości nanoszenia poprawek. Artysta musi
świadomie nakładać plamy barwne na siebie i zostawiać
niezamalowane miejsca, jeśli chce uzyskać białą plamę
(w akwareli nie stosuje się bieli). Technika ta daje dosko-
nałe efekty malarskie. Prezentowana Głowa rybaka to obraz
pełen łagodnego światła i miękkich plam barwnych. Jest
to portret autorstwa Juliana Fałata, najsłynniejszego pol-
skiego akwarelisty.
Julian Fałat, Głowa rybaka, 1891
Akwarela na papierze
Enkaustyka to technika malowania farbą składającą
się z barwnika zmieszanego z woskiem pszczelim. Dodat-
kową trudnością w jej stosowaniu jest konieczność ma-
lowania gorącą farbą, tak aby wosk pozostawał w stanie
ciekłym. Dzięki temu kolor jest trwały i nie płowieje.
Słynnym przykładem malarstwa enkaustycznego są
portrety z egipskiej oazy Fajum. W tej technice malo-
wano też pierwsze chrześcijańskie ikony. Najstarsza na
świecie zachowana ikona Jezusa to Chrystus Pantokrator.
Dzieło jest przechowywane w klasztorze św. Katarzyny
na górze Synaj. Ikona ta pochodzi z Konstantynopola.
Dzięki zastosowaniu techniki enkaustycznej cechuje ją
bogactwo kolorów i odcieni.
Autor nieznany, Chrystus Pantokrator (fragment),
klasztor św. Katarzyny na górze Synaj
Enkaustyka na desce
17