Page 19 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 19

Akwarela to technika malarska znana od czasów sta-
          rożytnego Egiptu. Stosowano ją do malowania na ścia-
          nach i papirusach.
            Akwarela, od której pochodzi nazwa tej techniki, to
          farba  rozpuszczalna  w  wodzie  i  przezroczysta.  Zapew-
          nia ona efekt miękkich, delikatnych plam. Do malowa-
          nia  tymi  farbami  używa  się  odpowiedniego  papieru  –
          o dużej gramaturze, ziarnistej fakturze, pochłaniającego
          wodę – oraz miękkich, naturalnych pędzli. Technika ta
          wymaga dużego doświadczenia i umiejętności, ponieważ
          nie ma możliwości nanoszenia poprawek. Artysta musi
          świadomie nakładać plamy barwne na siebie i zostawiać
          niezamalowane miejsca, jeśli chce uzyskać  białą plamę
          (w akwareli nie stosuje się bieli). Technika ta daje dosko-
          nałe efekty malarskie. Prezentowana Głowa rybaka to obraz
          pełen łagodnego światła i miękkich plam barwnych. Jest
          to portret autorstwa Juliana Fałata, najsłynniejszego pol-
          skiego akwarelisty.



                                   Julian Fałat, Głowa rybaka, 1891
                                           Akwarela na papierze

            Enkaustyka to technika malowania farbą składającą
          się z barwnika zmieszanego z woskiem pszczelim. Dodat-
          kową trudnością w jej stosowaniu jest konieczność ma-
          lowania gorącą farbą, tak aby wosk pozostawał w stanie
          ciekłym. Dzięki temu kolor jest trwały i nie płowieje.
            Słynnym  przykładem  malarstwa  enkaustycznego  są
          portrety  z  egipskiej  oazy  Fajum.  W  tej  technice  malo-
          wano też pierwsze chrześcijańskie ikony. Najstarsza na
          świecie  zachowana  ikona  Jezusa  to  Chrystus  Pantokrator.
          Dzieło jest przechowywane w klasztorze św. Katarzyny
          na górze Synaj. Ikona ta pochodzi z Konstantynopola.
          Dzięki  zastosowaniu  techniki  enkaustycznej  cechuje  ją
          bogactwo kolorów i odcieni.











                     Autor nieznany, Chrystus Pantokrator (fragment),
                              klasztor św. Katarzyny na górze Synaj
                                            Enkaustyka na desce

                                                                                   17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24