Page 22 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 22
Technika łączenia pigmentu z olejem, czyli malarstwo olejne, powstała
na początku XV w. Jej odkrycie przypisuje się braciom Janowi i Hubertowi
van Eyckom [czyt. wan ejkom], znanym malarzom holenderskim. Technika
ta gwarantuje uzyskanie efektu świetlistości, ponieważ spoiwa olejne błyszczą
intensywniej od używanej wcześniej matowej tempery.
Farbami olejnymi maluje się najczęściej na zagruntowanym płótnie na-
ciągniętym na drewniane ramy lub na desce. Malarstwo olejne daje artyście
dużą swobodę w doborze i mieszaniu kolorów. Ponadto pozwala uzyskiwać
połyskującą lub matową powierzchnię dzieła. Umożliwia wielokrotne po-
prawki (czyli retusze) poprzez nakładanie kolejnych warstw farby. Obrazy
olejne cechują się dużą trwałością. Popularne metody malowania stosowane
w malarstwie olejnym to laserunek, sfumato i impasto.
Sfumato (wł. fumo – ʻdymʼ) to efekt malarski, który polega na stosowaniu
łagodnych i miękkich przejść światłocieniowych. Dzięki zatarciu linii kontu-
Jan van Eyck, Portret małżonków ru odbiorca ma wrażenie, że przedstawione na obrazie postacie lub obiekty
Arnolfinich, 1434 spowija warstwa mgły lub dymu. Efekt ten można uzyskać dzięki użyciu farb
Olej na desce
olejnych i metody laserunku. Technika sfumato była szczególnie chętnie wy-
korzystywana przez malarzy w renesansie.
Impasto to metoda malarska polegająca na nakładaniu grubej warstwy
farby pędzlem lub szpachlą. Celem jest uzyskanie efektu chropowatej fak-
tury. Była stosowana już w renesansie i baroku. Wówczas obfite nakładanie
farby służyło do akcentowania efektu światła. Technika ta upowszechniła się
w XIX w. wśród impresjonistów i postimpresjonistów.
Leonardo da Vinci, Jan Chrzciciel,
1516
Olej na desce
Jeśli chcesz zobaczyć przedstawione
dzieła w oryginale, wejdź na wypisane
niżej strony WWW i zobacz, gdzie się
udać.
https://www.louvre.fr/en
https://www.nationalgallery.org.uk/ Vincent van Gogh, Gaj oliwny II, 1889
https://krollermuller.nl/ Olej na płótnie
20