Page 165 - polski4
P. 165
3. Powiedz, która z dwóch wersji dziejów mistrza Twardowskiego
podobała ci się bardziej. Uzasadnij swoją opinię.
4. Pani Twardowska to utwór dynamiczny. Powiedzcie, co wpływa na
żywość tekstu. Przeanalizujcie i opiszcie jego rytm:
a. regularność wersów;
b. liczbę sylab w wersie;
c. rymy, ich układ.
5. Przygotuj się do takiego głośnego odczytania utworu Adama
Mickiewicza, aby oddać jego dynamikę i nastrój. Opracuj jedną
zwrotkę, uwzględniając: kto mówi, o czym mówi, jak to robi. Zwracaj
baczną uwagę na znaki interpunkcyjne.
6. Twardowski pojawia się jako bohater w wielu wersjach podania
i różnych utworach literackich. Korzystając z przeczytanych tekstów,
napisz w zeszycie własną wersję opowieści o panu Twardowskim.
Pamiętaj o motywach, których nie można pominąć, np. podpisanie
cyrografu, i o cechach podania.
Obejrzyj obraz Wojciecha Gerso-
na i powiedz, w jaki sposób artysta
przedstawił na nim postać Twar-
dowskiego. Zwróć uwagę na przed-
mioty, które mogą wskazywać na
związki Twardowskiego z magią.
Barbara Radziwiłłówna – druga
żona króla Polski Zygmunta
Wojciech Gerson, Duch Barbary Radziwiłłówny, 1886 Augusta.
163