Page 121 - polski 5 cz1
P. 121

SCENA 6

          (Kuchnia Maryli. Maryla siedzi w kapeluszu z torebką na kolanach.)
          ANIA: Byłam na cmentarzu, by zasadzić krzak róży na grobie Mateusza. Zabrałam pęd z tego krza-
          ka, który kiedyś zasadziła jego matka. Mateusz bardzo go lubił. Sadząc go, byłam pewna, że robię coś,
          co sprawiłoby mu przyjemność…
          (Ania płacze.)
          MARYLA: Cicho, dziecko… uspokój się… nie płacz tak, kochanie. To go nam nie wróci. Nie… nie trze-
          ba tak płakać. Ja także za bardzo płakałam, nie potrafiłam się powstrzymać. Był zawsze takim dobrym,
          kochającym bratem.
          ANIA: Pozwól mi płakać, Marylo. Łzy nie zaszkodzą mi tyle, co ten straszny ból. Niech Maryla mnie
          obejmie, o tak! Ach, Marylo, jak sobie poradzimy bez Mateusza?
          MARYLA: Mamy siebie nawzajem. Co ja bym teraz zrobiła, gdybyś wtedy do nas nie przyjechała.
          Wiem, że nieraz bywałam dla ciebie szorstka, ale nie sądź, że nie kochałam cię, jak Mateusz. Wiesz, za-
          wsze miałam problemy z wyrażaniem uczuć…

          (Maryla wyciąga rękę i strąca jakiś przedmiot.)
          ANIA: Dlaczego Maryla jest w kapeluszu? Czy Maryla jest bardzo zmęczona? Może Maryla się położy…



          1.   Porównaj fragment adaptacji Henryki Królikowskiej z fragmentem            Monolog – wypowiedź
               powieści Ania z Zielonego Wzgórza. Napisz w zeszycie po dwa               jednej osoby. Monolog tym
               przykłady podobieństw i różnic.
                                                                                         się wyróżnia, że stanowi
          2.   Powyższy fragment to scenariusz tego, co się będzie działo                samodzielną całość,
               na scenie teatru. Napisz w zeszycie, jakie funkcje pełnią poniższe        w odróżnieniu od wypowiedzi
               rodzaje tekstów, które znajdują się w każdej adaptacji.                   wchodzących w skład
                                                                                         dialogu, których sens wyłania

                                                 Tekst poboczny (didaskalia), czyli      się dopiero w zestawieniu
                    Tekst główny,
           czyli dialogi i monologi bohaterów.    informacje niebędące częścią           z wypowiedziami innych postaci.
                                                dialogów i monologów bohaterów.



          3.   Jak ci się wydaje – dlaczego autorzy adaptacji scenicznych pomijają
               pewne fragmenty oryginalnych tekstów, inne zmieniają, a nawet
               dopisują dialogi? Podyskutuj o tym z koleżankami i kolegami.              Ciekawe!


          4.   Powiedz, która ze scen śmierci Mateusza jest bardziej dramatyczna         Za pierwowzór Zielonego Wzgó-
               – ta z tekstu powieści czy z adaptacji.                                   rza uważana jest posiadłość
                                                                                         Green Gables [czyt. grin gejbls]
          5.   Odegrajcie w grupach scenę według tekstu i wskazówek                      w wiosce Cavendish [czyt. ka-
               z adaptacji Henryki Królikowskiej.
                                                                                         wendysz] na kanadyjskiej Wy-
               a)    Wybierzcie aktorów, reżysera oraz inne osoby                        spie Księcia Edwarda. Właśnie
                     odpowiedzialne za przedstawienie.                                   tam para rodzeństwa w star-
               b)    Zaplanujcie ruch sceniczny i sposób wygłaszania tekstu.             szym wieku wychowywała ku-
               c)    Wykorzystajcie dostępne rekwizyty.
                                                                                         zynkę Lucy Maud Montgomery,
               Możecie nagrać i obejrzeć scenkę, aby ją ocenić.                          znacznie od niej młodszą.

                                                                                 119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126