Page 118 - polski 5 cz1
P. 118
– Będziemy miały siebie wzajemnie, Aniu! A cóż bym uczyniła,
gdyby ciebie tu nie było, gdybyś nigdy do nas nie przybyła? Wiem
dobrze, moja Aniu, że nieraz bywałam dla ciebie szorstka i surowa,
ale nie sądź, że pomimo to nie kochałam ciebie tak jak Mateusz. Przy-
znaję się do tego, że zawsze trudno mi było wypowiedzieć, co czułam,
ale w tej chwili potrafię to uczynić. Ja ciebie kocham, Aniu, tak bar-
dzo, jak gdybyś była moim własnym dzieckiem. Od tej chwili, kiedy
przybyłaś na Zielone Wzgórze, byłaś mi stale radością i pociechą.
W dwa dni potem wyniesiono Mateusza Cuthberta przez sień
jego starego domu, poza pola, które uprawiał, poza sady, które uko-
chał, i poza drzewa, które zasadził.
Avonlea powróciła do swego zwykłego, niezamąconego spoko-
ju i nawet na Zielonym Wzgórzu wszystkie sprawy potoczyły się
dawnym trybem, robota była wykonywana z tą samą regularnością
co dawniej, pomimo że wszyscy dotkliwie odczuwali bolesną pustkę,
jaką sprawiła śmierć Mateusza.
przełożyła Rozalia Bernsteinowa [czyt. bernsztajnowa]
1. Opisz w zeszycie reakcje Ani i Maryli na śmierć Mateusza.
2. Powiedz, jakie były różnice i podobieństwa w reakcjach
Ani i Maryli.
3. Odszukaj w tekście opisy odczuć Ani, Maryli i okolicznych
mieszkańców, a następnie zastanów się, jaki stosunek
do Mateusza mieli jego bliscy i sąsiedzi. Wnioski zapisz w zeszycie
i poprzyj je odpowiednimi cytatami.
4. Biały majestat śmierci pochylił się nad nim i ukoronował jego czoło
– jak rozumiesz tę przenośnię? Wyjaśnij słowa kluczowe: biały,
majestat, ukoronował. Zapisz swoje wyjaśnienia w zeszycie.
Pomoc
kochana Aniu, droga przyjaciół- 5. Avonlea powróciło do swego zwykłego, niezamąconego
ko; dowiedzieć się, otrzymać spokoju... – dokończ czytanie tego akapitu. Z czego wynika
wiadomość o śmierci; nagła, powrót do codziennego życia i spokoju ducha po śmierci nawet
niespodziewana śmierć; przy- bliskich osób? Porozmawiaj o tym z koleżankami oraz kolegami,
a następnie sformułujcie i zapiszcie w zeszytach wniosek.
kra, smutna wiadomość; wyra-
zy ubolewania, żalu, szczerego 6. Ania nie mogła wymówić tego strasznego wyrazu... – chodziło
współczucia; łączyć się w smut- o wyraz śmierć. Powiedz, dlaczego – twoim zdaniem – ludzie
ku, przeżywać boją się pewnych słów, zwłaszcza tych związanych ze śmiercią
i chorobą.
Kondolencje – wyrazy współ- 7. Sfomułuj w zeszycie kondolencje skierowane do Ani z powodu
czucia składane komuś z po- śmierci Mateusza. Napisz je jako bliska osoba. Wykorzystaj
wodu śmierci bliskiej osoby; słownictwo zamieszczone na marginesie.
wyrażanie ubolewania, żalu.
116