Page 145 - polski 5 cz1
P. 145
1. W tekście wyraz legenda używany jest w znaczeniu mit. Opracujcie
parami mapę myśli na temat mitów indiańskich.
Kiedy je O czym
opowiadano? opowiadały?
mity indiańskie
Kto je opowiadał
i jak traktowano W jakim celu je
tych ludzi? opowiadano?
Porównajcie wasze prace i wspólnie sformułujcie kilkuzdaniową
notatkę o mitach indiańskich. Zapiszcie ją w zeszycie.
2. O jakiej porze roku Indianie słuchali legend? Powiedz, dlaczego
uważali, że w innym okresie jest to niestosowne.
3. Przepisz do zeszytu zdanie z właściwym zakończeniem.
Indiańskie legendy (mity)
a) poznajemy z opisów sporządzanych przez podróżników
i badaczy.
b) możemy przeczytać dzięki temu, że zapisywali je indiańscy
gawędziarze.
c) znamy dlatego, że były zapisywane przez każdą indiańską
rodzinę.
d) autorka znalazła w księdze spisanej pismem obrazkowym.
4. Zastanów się, dlaczego w indiańskich społecznościach musieli
istnieć gawędziarze. Czego dowodzi ten fakt? Wniosek zapisz
w zeszycie.
5. Zastanów się, jakim językiem został napisany tekst o indiańskich
mitach: trudnym i niezrozumiałym czy łatwym i przystępnym
dla odbiorcy. Wyraź swą opinię i poprzyj ją odpowiednimi cytatami.
6. Ustalcie, czy tekst Elli E. Clark ma cechy literatury Literatura popularnonaukowa
popularnonaukowej. – przedstawia zagadnienia
a) Przeczytajcie definicję. naukowe w taki sposób, by były
b) Opracujcie tabelę w zeszytach. zrozumiałe i ciekawe dla ludzi
niebędących naukowcami
Tekst Elli E. Clark jako literatura popularnonaukowa czy studentami, a jedynie
zainteresowanych daną
argumenty za argumenty przeciw
dziedziną wiedzy.
Wniosek:
143