Page 140 - polski 5 cz1
P. 140
4. Odczytaj podane liczebniki i zapisz je słownie w zeszycie. Pamiętaj,
że mogą mieć one różne wersje.
Liczebniki występujące
w zadaniu 4 to liczebniki
ułamkowe. 1,5 0,25 2
3
5. Napisz w zeszycie trzy przykłady ze słownym zapisem wybranych
liczebników:
a) głównego,
b) ułamkowego,
c) porządkowego.
Ciekawe! 6. Od poniższych liczebników głównych utwórz liczebniki porządkowe
i zapisz je słownie w zeszycie.
Wyrażenie od roku 2000 czy-
tamy: od roku dwutysięcznego,
natomiast wyrażenie od roku trzy pięć sześć
2001 czytamy: od roku dwa ty-
siące pierwszego. Łatwo to za-
pamiętasz, gdy przypomnisz so-
bie wymowę roku 1999 – tysiąc siedem osiem dziesięć
dziewięćset dziewięćdziesiąte-
go dziewiątego, w którym od-
mieniasz tylko słowa nazywają- 7. Rozpocznij opowiadanie na cztery sposoby. Napisz w zeszycie wstępy:
ce dziesiątki i jednostki. a) do opowieści fantastycznej,
b) do opowiadania realistycznego z określeniem czasu
w przybliżeniu – za pomocą przysłówka,
c) do opowiadania realistycznego z dokładnym określeniem
czasu za pomocą liczebnika porządkowego,
d) do opowiadania realistycznego z dokładnym określeniem
czasu za pomocą liczebnika głównego.
Więcej na temat
W dawnej polszczyźnie istniało o wiele więcej liczebników ułamko-
wych. Bardzo popularne były liczebniki typu półtrzecia, czyli 2,5 (dwa
i pół trzeciej całości), półczwarta, czyli 3,5 (trzy i pół czwartej całości)
itd. Pozostałością jest liczebnik półtora – 1,5 (jeden i pół wtorej, czyli
drugiej całości).
138