Page 142 - polski 5 cz1
P. 142

z  Powiedz, które informacje na temat Indian były dla ciebie nowe.

                                                 z  Przeczytaj poniższy tekst. Zwróć uwagę, czym dla Rdzennych
                                                  Amerykanów były legendy (mity), jak je traktowali.






                                            Ella Elizabeth Clark
       Ella Elizabeth Clark [czyt. ela eli-  Legendy Indian kanadyjskich
       zabet klark] (1896–1984) – etno-
                                            (fragment)
       graf  (etnografia  –  nauka  o kul-
       turach różnych ludów) i botanik,     Podróżnicy i misjonarze zaobserwowali pewne fakty w XIX wieku,
       autorka zbiorów legend i mitów       gdy indiańskie gawędziarstwo było jeszcze jedną ze sztuk żywych.
       Indian północnoamerykańskich,        Angielska autorka, Anna Jameson , spędziła w latach trzydziestych
                                                                                1
       m.in. książki Legendy Indian ka-     […]  [dziewiętnastego]  stulecia  kilka  miesięcy  wśród  Czipewejów
                                                                                                                  2
       nadyjskich, wydanej w Polsce         i nawiązała z nimi przyjazne stosunki. Pisze o nich tak:
       w 1982 roku.
                                               „Podobnie jak Arabowie, mają [Czipewejowie] swoich zawodo-

       1   Jameson – czyt. dżejmson         wych opowiadaczy, którzy chodząc od szałasu do szałasu, zabawiają
       2   Czipewejowie – koczownicze       współplemieńców tradycyjnymi opowieściami czerpanymi z histo-
       plemię Indian Ameryki Północ-        rii wojen i bohaterskich wyczynów ich przodków albo zmyślonymi,
       nej zamieszkujące dawniej stan       […] niekiedy służą one nauce moralnej, niekiedy tylko rozrywce,
       Michigan [czyt. miczigen], obec-     budząc zdumienie i zachwyt fantastycznością pomysłów.
       nie w rezerwatach w Kanadzie            Gawędziarzy ceni się zależnie od ich wymowy oraz inwencji;
       i USA                                są zawsze mile widziani i gdziekolwiek się pokażą, mają zapewnione
                                                                             3
       3   wigwam – indiański szałas        honorowe miejsce w wigwamie  i najsmaczniejsze kąski przy posił-
       w  kształcie  kopuły,  wykonany      ku. Oprócz zawodowców podobne funkcje spełniają poszczególne
       z wbitych w ziemię kijów przy-       osoby obdarzone dobrą pamięcią i wyobraźnią”. [...]
       krytych matami, płatami kory            „Biegłość  w  tej  sztuce,  czy  to  o  zabarwieniu  tragicznym,  czy
       lub trzciną                          komicz nym, jest talentem wysoko cenionym – napisał w 1835 roku

                                                          4
       4   John Gilman – czyt. dżon gil-    John Gilman . – Indianie z Północy mają szczególnie żywą wyobraź-
       men                                  nię... Łatwo ją pobudzić fantastycznymi historiami, zmyślonymi lub
                                            po chodzącymi ze skarbca ludowej mądrości i tradycji, które opowia-
                                            da jakiś ojciec rodu przy ognisku w szałasie albo na biwaku podczas
                                            myśliwskiej czy też wojennej wyprawy”.

                                                         5
       5   J.G. Kohl - Johann Georg Kohl       J.G. Kohl , niemiecki podróżnik badający w 1855 roku okolice
                                                             6
       [czyt. johan kol]                    Jeziora Górnego  , przekonał się „z niemałym zdumieniem, jak bar-
       6  Jezioro Górne – największe        dzo rozpowszechniona jest ta sztuka”.
       z północnoamerykańskich jezior          Miał wrażenie, że wszyscy Indianie ją posiadają, zarówno męż-
                                            czyźni, jak kobiety.
                                               Niektórzy opowiadacze, czerpiąc z własnej wyobraźni, zmieniali
                                            lub wzbogacali swoje historie, mając na celu wyłącznie zabawienie
                                            słu chaczy.  Pewne  jednak  rodzaje  opowieści  –  mity  o  stworzeniu

                                        140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147