Page 15 - polski 5 cz1
P. 15

1.   Przeczytaj podane zdania i napisz na kartce, które są prawdziwe,
               a które – fałszywe.

               a)    Żacy uczący się w Akademii Krakowskiej musieli znać język
                     łaciński.
               b)    Zajęcia w Kolegium Mniejszym latem zaczynały się o piątej
                     rano.
               c)    Chłopcy, którzy nie ukończyli 14 lat, nie mogli rozpocząć nauki
                     w Akademii Krakowskiej. (W razie trudności znajdź w tekście
                     informację o wieku Janka).
               d)    Żak nosił na głowie okrągły biret, bakałarz – myckę,
                     a profesor – biret czterorożny.
               e)    Większość żaków Akademii Krakowskiej ubierała się
                     kolorowo.
               f)    Wykładowcami Akademii byli przede wszystkim duchowni.
               g)    Studenci Akademii Krakowskiej musieli płacić kary
                     za mówienie po polsku.

          2.   W XVI wieku moglibyście uczęszczać do Akademii Krakowskiej,
               ponieważ jej uczniami były nawet dziesięcio- czy jedenastoletnie
               dzieci.
               a)    Zastanówcie się, a następnie porozmawiajcie na temat zalet
                     i wad tej uczelni.
               b)    Porównajcie panujące tam zasady do tych obowiązujących
                     w waszej szkole.
               c)    Które miejsce – waszym zdaniem – jest przyjaźniejsze
                     dla ucznia?

          Wniosek, poparty argumentami, zapiszcie w zeszytach.

          3.   Poniższe zdania, zaczerpnięte z tekstu Janiny Porazińskiej,
               przepisz do zeszytu, zamieniając wyrazy przestarzałe na używane
               współcześnie.



            I bacz, abyś nie międlił językiem
               po polsku, jeno po łacinie.          Żak nosił na głowie myckę,
              Bo za polskie gadanie kara.                bakałarz biret.



          4.   Podaj jeszcze dwa przykłady wyrazów używanych przed wiekami,
               a dziś rzadko spotykanych, które znalazły się w przeczytanym              Dawniej wszyscy żacy nosili
               utworze. Napisz z nimi zdania w zeszycie.                                 jednolite ubrania. Porozmawiaj
                                                                                         z  rodzicami i dziadkami o stro-
          5.   Zastanówcie się, w jakim celu autorka wprowadziła do opowieści            jach i zasadach obowiązujących
               tak wiele wyrazów używanych w przeszłości. Porozmawiaj na ten
               temat z kolegą lub koleżanką z ławki, następnie zapiszcie wspólny         w ich szkołach. Znajdź w  inter-
               wniosek w zeszytach.                                                      necie więcej informacji na ten
                                                                                         temat, następnie napisz w zeszy-
          6.   Oto uczeń Akademii Krakowskiej – zredaguj w zeszycie opis                 cie, czy warto wprowadzić mun-
               postaci. Zwróć uwagę na charakterystyczne elementy stroju.
                                                                                         durki w twojej szkole. Swoje sta-
                                                                                         nowisko poprzyj argumentami.

                                                                                  13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20