Page 15 - polski 5 cz1
P. 15
1. Przeczytaj podane zdania i napisz na kartce, które są prawdziwe,
a które – fałszywe.
a) Żacy uczący się w Akademii Krakowskiej musieli znać język
łaciński.
b) Zajęcia w Kolegium Mniejszym latem zaczynały się o piątej
rano.
c) Chłopcy, którzy nie ukończyli 14 lat, nie mogli rozpocząć nauki
w Akademii Krakowskiej. (W razie trudności znajdź w tekście
informację o wieku Janka).
d) Żak nosił na głowie okrągły biret, bakałarz – myckę,
a profesor – biret czterorożny.
e) Większość żaków Akademii Krakowskiej ubierała się
kolorowo.
f) Wykładowcami Akademii byli przede wszystkim duchowni.
g) Studenci Akademii Krakowskiej musieli płacić kary
za mówienie po polsku.
2. W XVI wieku moglibyście uczęszczać do Akademii Krakowskiej,
ponieważ jej uczniami były nawet dziesięcio- czy jedenastoletnie
dzieci.
a) Zastanówcie się, a następnie porozmawiajcie na temat zalet
i wad tej uczelni.
b) Porównajcie panujące tam zasady do tych obowiązujących
w waszej szkole.
c) Które miejsce – waszym zdaniem – jest przyjaźniejsze
dla ucznia?
Wniosek, poparty argumentami, zapiszcie w zeszytach.
3. Poniższe zdania, zaczerpnięte z tekstu Janiny Porazińskiej,
przepisz do zeszytu, zamieniając wyrazy przestarzałe na używane
współcześnie.
I bacz, abyś nie międlił językiem
po polsku, jeno po łacinie. Żak nosił na głowie myckę,
Bo za polskie gadanie kara. bakałarz biret.
4. Podaj jeszcze dwa przykłady wyrazów używanych przed wiekami,
a dziś rzadko spotykanych, które znalazły się w przeczytanym Dawniej wszyscy żacy nosili
utworze. Napisz z nimi zdania w zeszycie. jednolite ubrania. Porozmawiaj
z rodzicami i dziadkami o stro-
5. Zastanówcie się, w jakim celu autorka wprowadziła do opowieści jach i zasadach obowiązujących
tak wiele wyrazów używanych w przeszłości. Porozmawiaj na ten
temat z kolegą lub koleżanką z ławki, następnie zapiszcie wspólny w ich szkołach. Znajdź w inter-
wniosek w zeszytach. necie więcej informacji na ten
temat, następnie napisz w zeszy-
6. Oto uczeń Akademii Krakowskiej – zredaguj w zeszycie opis cie, czy warto wprowadzić mun-
postaci. Zwróć uwagę na charakterystyczne elementy stroju.
durki w twojej szkole. Swoje sta-
nowisko poprzyj argumentami.
13