Page 16 - polski 5 cz1
P. 16

1.2        Historie szkolne  (fakt, opinia)





       Podejmij temat
                                                 z  Zastanów się, jak to jest uczyć w szkole. Wymień wady i zalety
                                                  pracy nauczyciela.

                                                 z  Określcie cechy, które musiałby mieć – według was – laureat
                                                  konkursu Nauczyciel Roku. Swoje propozycje napiszcie na tablicy
                                                  w formie mapy myśli i metodą głosowania wybierzcie trzy
                                                  najważniejsze. Uzasadnijcie swój wybór.












                                                                          Nauczyciel
                                                                             Roku









                                                 z  Poznaj uczniów i nauczycieli szkoły sprzed ponad 150 lat – podczas
                                                  czytania fragmentu książki Adolfa Dygasińskiego zapamiętaj,
                                                  co ci się w dawnej szkole podoba, a co nie budzi twojego entuzjazmu.






       Adolf Dygasiński (1839–1902)         Adolf Dygasiński
       – pisarz, pedagog i redaktor         W Kielcach
       czasopism. Przez wiele lat pra-      (fragment)
       cował jako nauczyciel. W książ-
       ce pt. W Kielcach utrwalił swoje     Oto rekruci szkoły już się zgromadzili w klasie pierwszej, liczba ich
       uczniowskie wspomnienia.             dochodzi do sześćdziesięciu. Nowicjusze – niezdarne toto, gamonio-
                                            wate i gapiowate – są smutni, mają miny rzadkie; niejednemu łza
                                            pożegnania z matusią jeszcze nie oschła na oku [...].
                                               Do klasy pierwszej przyszedł najprzód pan inspektor. [...] Rozkazał
                                            malcom wyjść z ławek, po czym według wzrostu dobierał, ustawiał
                                            ich w pary, a przy tym szorstko przerzucał, popychał różnych Mu-
                                            siów, Zyziów, Siuniów, jak gdyby to były rzeczy martwe [...]. Skończył
                                            czynność ustawiania i zapowiedział głosem bardzo surowym:

                                         14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21