Page 86 - polski 5 cz1
P. 86
Cóż było mówić? Paweł ani pisnął,
Wrócił do siebie i czapkę nacisnął.
Nazajutrz Gaweł jeszcze smacznie chrapie,
5
5 powała – sufit A tu z powały coś mu na nos kapie.
Zerwał się z łóżka i pędzi na górę.
6
6 sztuk – stuk Sztuk , puk! – zamknięto. Spogląda przez dziurę
I widzi... Cóż tam? Cały pokój w wodzie,
A Paweł z wędką siedzi na komodzie.
„Co waćpan robisz?”. „Ryby sobie łowię”.
7
7 mospan – mości pan; zwrot „Ależ, mospanie , mnie kapie po głowie!”.
grzecznościowy używany mię- A Paweł na to: „Wo l n o ć, To m k u,
dzy szlachtą W sw oim domk u”.
Z tej to powiastki morał w tym sposobie:
J ak ty kom u, t ak on t obie.
1. Wskaż w bajce kontrasty dotyczące bohaterów – miejsca ich
zamieszkania, zachowania, cechy. Ustalenia zapisz w zeszycie
w formie tabeli.
Paweł Gaweł
Ciekawe!
miejce zamieszkania
zachowania
cechy
2. Powiedz, w jakim celu autor bajki Paweł i Gaweł stosuje kontrast –
co dzięki temu podkreśla.
3. Opisz w zeszycie stosunki sąsiedzkie Pawła i Gawła – jak Paweł
próbował wpłynąć na zachowanie Gawła i dlaczego?
4. Powiedz, jak Gaweł rozumiał przysłowie: Wolnoć, Tomku, w swoim
domku, a jak rozumiałby je dobry sąsiad.
Komedie Aleksandra Fredry są
do dziś wystawiane w teatrach, 5. Wyjaśnij morał umieszczony na końcu bajki. Powiedz, jakie niesie
pouczenie.
a Zemsta i Śluby panieńskie zo-
stały także sfilmowane. Na zdję- 6. Odczytajcie bajkę Paweł i Gaweł z podziałem na role tak, aby
ciu Janusz Gajos i Agata Buzek oddać jak najlepiej przebieg akcji i nastrój. Możecie dodać
jako bohaterowie Zemsty – Cze- ilustrację dźwiękową, aby stworzyć ciekawe słuchowisko.
śnik Maciej Raptusiewicz oraz 7. Opowiedz o zdarzeniu, które można podsumować morałem z bajki
Klara Raptusiewiczówna. Aleksandra Fredry. Napisz w zeszycie opowiadanie na ten temat.
84