Page 86 - polski 5 cz1
P. 86

Cóż było mówić? Paweł ani pisnął,
                                            Wrócił do siebie i czapkę nacisnął.


                                            Nazajutrz Gaweł jeszcze smacznie chrapie,

                                                           5
       5   powała – sufit                   A tu z powały  coś mu na nos kapie.
                                            Zerwał się z łóżka i pędzi na górę.
                                                  6
       6  sztuk – stuk                      Sztuk , puk! – zamknięto. Spogląda przez dziurę
                                            I widzi... Cóż tam? Cały pokój w wodzie,
                                            A Paweł z wędką siedzi na komodzie.
                                            „Co waćpan robisz?”. „Ryby sobie łowię”.

                                                             7
       7   mospan – mości pan; zwrot        „Ależ, mospanie , mnie kapie po głowie!”.
       grzecznościowy używany mię-          A Paweł na to: „Wo l n o ć,   To m k u,
       dzy szlachtą                         W sw oim domk u”.
                                            Z tej to powiastki morał w tym sposobie:
                                            J ak ty kom u, t ak on t obie.




                                            1.    Wskaż w bajce kontrasty dotyczące bohaterów – miejsca ich
                                                  zamieszkania, zachowania, cechy. Ustalenia zapisz w zeszycie
                                                  w formie tabeli.



                                                                             Paweł                  Gaweł
       Ciekawe!
                                               miejce zamieszkania

                                                   zachowania


                                                     cechy



                                            2.    Powiedz, w jakim celu autor bajki Paweł i Gaweł stosuje kontrast –
                                                  co dzięki temu podkreśla.


                                            3.    Opisz w zeszycie stosunki sąsiedzkie Pawła i Gawła – jak Paweł
                                                  próbował wpłynąć na zachowanie Gawła i dlaczego?

                                            4.    Powiedz, jak Gaweł rozumiał przysłowie: Wolnoć, Tomku, w swoim
                                                  domku, a jak rozumiałby je dobry sąsiad.
       Komedie Aleksandra Fredry są
       do dziś wystawiane w teatrach,       5.    Wyjaśnij morał umieszczony na końcu bajki. Powiedz, jakie niesie
                                                  pouczenie.
       a Zemsta i Śluby panieńskie zo-
       stały także sfilmowane. Na zdję-     6.    Odczytajcie bajkę Paweł i Gaweł z podziałem na role tak, aby
       ciu Janusz Gajos i Agata Buzek             oddać jak najlepiej przebieg akcji i nastrój. Możecie dodać
       jako bohaterowie Zemsty – Cze-             ilustrację dźwiękową, aby stworzyć ciekawe słuchowisko.
       śnik Maciej Raptusiewicz oraz        7.    Opowiedz o zdarzeniu, które można podsumować morałem z bajki
       Klara Raptusiewiczówna.                    Aleksandra Fredry. Napisz w zeszycie opowiadanie na ten temat.

                                        84
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91