Page 90 - polski 5 cz1
P. 90
1. Przeczytaj zdanie użyte w powyższym opowiadaniu, które
można by uznać za przysłowie. Czy zgadzasz się, że stanowi
ono uogólnioną myśl, pewną mądrość trafnie wyrażoną?
Uzasadnij swoją opinię.
2. Znajdź w części Podejmij temat przysłowie, które może stanowić
podsumowanie przeczytanego opowiadania. Zapisz je w zeszycie
wraz z uzasadnieniem swojego wyboru.
Narrator pierwszoosobowy 3. Ustal, jak punkt widzenia może wpływać na odbiór tekstu przez
– opowiada o zdarzeniach czytelnika. Przeczytaj definicję na marginesie oraz przypomnij
w pierwszej osobie, zazwyczaj sobie wiadomości na temat narratora wszechwiedzącego (s. 51),
uczestniczy w nich jako boha- następnie powiedz, kto jest narratorem opowiadania i w której
osobie się wypowiada.
ter i wie tyle, ile sam widzi, ile
rozumie. 4. Wyraź swoją opinię, kto był winny w konflikcie spowodowanym
dymem z komina. A może nikt? Odpowiedź wraz z uzasadnieniem
zapisz w zeszycie.
5. Jakie masz pomysły na rozwiązanie konfliktu między bohaterami
opowiadania Renaty Piątkowskiej? Zapoznaj się z wiadomościami
zamieszczonymi w Linku do wiedzy.
6. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami o tym, jak empatia może
ułatwić rozwiązanie problemu przedstawionego w opowiadaniu.
Zapiszcie w zeszytach najlepsze rozwiązania w formie mapy myśli.
empatia
7. Wyobraź sobie odmienną sytuację niż ta ukazana przez Renatę
Piątkowską. Powiedz, jak dobre relacje z sąsiadami mogą wpływać
na nasze codzienne życie.
8. „Proszę pani, co tam się dzieje? – zapytała mnie ciekawska
Dowiedz się, jak radzić sobie sąsiadka spod 10”. Wyobraź sobie drobny konflikt na klatce
w razie sąsiedzkich nieporozu- schodowej – opowiedz o jego przyczynie i przebiegu:
mień. Znajdź porady na ten te- a) z punktu widzenia rodziny z opowiadania Renaty
mat w internecie i napisz najlep- Piątkowskiej (taki punkt widzenia przedstawia narrator);
szą z nich w zeszycie. b) z punktu widzenia sąsiadki (postaraj się wczuć w jej przeżycia).
88