Page 95 - polski 5 cz1
P. 95

10.   Przepisz poniższe zdanie do zeszytu. W puste miejsca wpisz
               podane przymiotniki: ciekawe, ciekawsze, najciekawsze.
               Powiedz, czym się różnią.



                Zdaniem wielu szaradzistów  krzyżówki panoramiczne są mało .....,        1   szaradzista – osoba układają-
                                         1
                o wiele ..... są według nich krzyżówki białe (niemające szarych pól),    ca lub rozwiązująca zagadki
                                zaś ..... i najtrudniejsze są jolki.



                                                                                         To wiemy o przymiotniku
                              stopniowanie     stopniowanie
                                                                 stopniowanie            Przymiotniki nazywają cechy
                                 proste           proste
                                                                   opisowe
                               regularne        nieregularne                             rzeczy, osób, roślin itp. W zdaniu
                                                                                         łączą się zwykle z rzeczownika-
            stopień równy        trudny            dobry            krzywy
                                                                                         mi. Przymiotniki odmieniają się
                                                                                         przez przypadki, liczby i rodzaje.
            stopień wyższy     trudniejszy         lepszy       bardziej krzywy
                                                                                         Przymiotniki można stopniować.
          stopień najwyższy   najtrudniejszy     najlepszy     najbardziej krzywy
                                                                                         W ten sposób sygnalizuje się
                                                                                         natężenie określonej cechy

          11.   Wyjaśnijcie z pomocą nauczyciela, czym się różnią poszczególne           czy właściwości rzeczownika.
               rodzaje stopniowania przymiotników.                                       Niektórych przymiotników się

          12.   Utwórz i napisz w zeszycie rozwiązania haseł z krzyżówki                 nie stopniuje (np. drewniany,
               przymiotnikowej.                                                          samochodowy).



                wąski – st. najwyższy: .....           zły – st. wyższy: .....





                niski – st. najwyższy: .....        głęboki – st. najwyższy: .....





               życzliwy – st. najwyższy: .....        chory – st. wyższy: .....




          13.   Zagrajcie w łamigłówki językowe.
               a)    Wymyślcie ananim, czyli wyraz, który czytany od przodu
                     i od tyłu stanowi dwa różne wyrazy, np.: bark – krab,               Krzyżówki mają nadal wielu zwo-
                     port – trop, koks – skok.
               b)    Stwórzcie anagram, czyli wyraz powstały przez przestawienie         lenników, rozwiązują je miliony
                     liter lub sylab w innym wyrazie, np.: barak – barka,                ludzi na całym świecie. W interne-
                     paczka – czapka.                                                    cie są specjalne strony z krzyżów-

               Przygotujcie w grupach zadanie lub kilka zadań do rozwiązania             kami. Znajdź taką stronę i  opisz
               dla koleżanek i kolegów. Może uda wam się wymyślić nową                   ją w zeszycie. Użyj przymiotników
               zabawę. Powodzenia!                                                       w różnych stopniach.

                                                                                  93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100