Page 98 - polski 5 cz1
P. 98
1. Przeanalizuj budowę powyższego fragmentu Pana Tadeusza –
policz sylaby w wersach, sprawdź występowanie rymów, ich układ
i rodzaj. Wnioski zapisz w zeszycie.
2. Powiedz, która z zasad stosownego zachowania się, opisana
w utworze Adama Mickiewicza, zwróciła twoją uwagę. Dlaczego?
Porozmawiaj o tym z koleżanką lub kolegą z ławki.
3. Zastanówcie się, które przykłady grzeczności są aktualne, a które
– już nie. Swoje opinie wraz z argumentami zapiszcie w zeszytach.
4. Napisz w zeszycie odpowiedzi na poniższe pytania.
a) Czy zgadzasz się, że „grzeczność nie jest nauką łatwą
ani małą”? Uzasadnij odpowiedź.
b) Dlaczego grzeczność uzależniona jest „od wieku, stanu,
płci osoby”? Jakie są tego przykłady?
c) Dlaczego grzeczność wobec innych pozwala poznać
samego siebie?
5. Wskaż i zapisz w zeszycie wypowiedzi zgodne z opiniami Sędziego.
Wobec każdego należy się zachowywać grzecznie.
Poznać wszelkie zasady grzeczności nie jest wcale łatwo.
Szczegółowe reguły grzeczności
powinny być uzależnione od konkretnych sytuacji.
Grzeczność polega między innymi na mechanicznym
uśmiechaniu się do każdego.
6. Przeczytaj kilka słów na temat zasad dobrego zachowania.
1
1 savoir-vivre – czyt. sawuar Savoir-vivre to: 1. zasady właściwego zachowania się w towarzystwie
wiwr 2. znajomość i umiejętność stosowania tych zasad w życiu. Inaczej:
ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, kindersz-
tuba. Wyrażenie savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego: savoir
2 savoir-vivre’u – czyt. sawuar znaczy umieć, znać; vivre – żyć. Stąd savoir-vivre można przetłu-
2
wiwru maczyć jako: sztuka życia. Najogólniejsze zasady savoir-vivre’u to:
3
3 lojalność – uczciwość wzglę- uśmiech, uprzejmość, życzliwość, punktualność, dyskrecja, lojalność ,
dem innych osób grzeczność.
96