Page 94 - polski 5 cz1
P. 94

Ciekawe!                             4.    Powiedz, dlaczego – twoim zdaniem – krzyżówki zyskały popularność.

                                            5.    Z pomocą nauczyciela podzielcie się na grupy, w których
              2     7     6                       opracujecie logogryfy słowa REBUS. Najpierw podajcie wyrazy,
                                                  które będą rozwiązaniami, a następnie dopiszcie ich objaśnienia
                                                  według wzoru: Rok – 12 miesięcy.
              9     5      1
                                            6.    W poniższych zdaniach wskażcie, a następnie zapiszcie
              4     3     8                       w zeszytach przymiotniki i określane przez nie wyrazy.



       Arthur Wynne wzorował swą                                 Rozwiązaliśmy łatwą krzyżówkę.
       pierwszą krzyżówkę na grze kwa-
       drat magiczny, w którą grywał
       jego dziadek. Kwadrat magiczny
       składa się z pól ułożonych obok                      Zawierała tylko dwa trudniejsze objaśnienia.
       siebie, a w każde z nich wpisuje
       się liczbę. Cała sztuka polega na
       tym, by liczby się nie powtarzały,
       a ponadto by ich suma w każ-                              Dość długie hasło liczyło 17 liter.
       dym wierszu, w każdej kolumnie
       i w każdej przekątnej była taka
       sama. Można układać kwadra-
       ty o  boku złożonym z dowolnej                      Teraz zaczynamy rozwiązywać ciekawe rebusy.
       liczby  pól.  Gra  jest  popularna
       do dziś.

                                                   Ich rozwiązywanie z pewnością dostarczy nam niemałych emocji.



                                                  Ustalcie, w jakim celu używa się przymiotników. Wniosek zapiszcie
                                                  w zeszytach.

                                            7.    Opisz w zeszycie dobrego lub złego sąsiada. Użyj przymiotników
                                                  z zadania 1, aby określić jego cechy.

                                            8.    Odmień przez przypadki przymiotniki wraz z rzeczownikami: łatwa
                                                  krzyżówka, trudne łamigłówki.

                                            9.    Przepisz podane wyrażenia do zeszytu. Do każdego z rzeczowników
                                                  dopisz przymiotnik we właściwych: przypadku, rodzaju i liczbie.
                                                  Określ formę gramatyczną dopisanego przymiotnika.



                                                o ..... ćwiczeniu        z ..... sąsiadem        do ..... koleżanki






                                                               z ..... konia          na ..... drzewo



                                        92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99