Page 94 - polski 5 cz1
P. 94
Ciekawe! 4. Powiedz, dlaczego – twoim zdaniem – krzyżówki zyskały popularność.
5. Z pomocą nauczyciela podzielcie się na grupy, w których
2 7 6 opracujecie logogryfy słowa REBUS. Najpierw podajcie wyrazy,
które będą rozwiązaniami, a następnie dopiszcie ich objaśnienia
według wzoru: Rok – 12 miesięcy.
9 5 1
6. W poniższych zdaniach wskażcie, a następnie zapiszcie
4 3 8 w zeszytach przymiotniki i określane przez nie wyrazy.
Arthur Wynne wzorował swą Rozwiązaliśmy łatwą krzyżówkę.
pierwszą krzyżówkę na grze kwa-
drat magiczny, w którą grywał
jego dziadek. Kwadrat magiczny
składa się z pól ułożonych obok Zawierała tylko dwa trudniejsze objaśnienia.
siebie, a w każde z nich wpisuje
się liczbę. Cała sztuka polega na
tym, by liczby się nie powtarzały,
a ponadto by ich suma w każ- Dość długie hasło liczyło 17 liter.
dym wierszu, w każdej kolumnie
i w każdej przekątnej była taka
sama. Można układać kwadra-
ty o boku złożonym z dowolnej Teraz zaczynamy rozwiązywać ciekawe rebusy.
liczby pól. Gra jest popularna
do dziś.
Ich rozwiązywanie z pewnością dostarczy nam niemałych emocji.
Ustalcie, w jakim celu używa się przymiotników. Wniosek zapiszcie
w zeszytach.
7. Opisz w zeszycie dobrego lub złego sąsiada. Użyj przymiotników
z zadania 1, aby określić jego cechy.
8. Odmień przez przypadki przymiotniki wraz z rzeczownikami: łatwa
krzyżówka, trudne łamigłówki.
9. Przepisz podane wyrażenia do zeszytu. Do każdego z rzeczowników
dopisz przymiotnik we właściwych: przypadku, rodzaju i liczbie.
Określ formę gramatyczną dopisanego przymiotnika.
o ..... ćwiczeniu z ..... sąsiadem do ..... koleżanki
z ..... konia na ..... drzewo
92