Page 22 - polski 5 cz2
P. 22
6.4 Dziecko czaruje
(dedykacja, analiza elementów świata przedstawionego)
Podejmij temat z Gdyby nagle się okazało, że mogę czarować, to od razu... Dokończ
zdanie zgodnie z własnym skojarzeniem. Powiedz kilka słów
uzasadnienia.
z Porozmawiaj z koleżankami i kolegami o ich wypowiedziach.
Czyje propozycje były najoryginalniejsze?
z Przeczytaj fragment powieści Janusza Korczaka pt. Kajtuś
czarodziej. Bohaterem utworu jest zwyczajny chłopiec, który nagle,
bez żadnego powodu otrzymuje moc czarowania. Zwróć uwagę,
jak Kajtuś wykorzystał ten dar.
Janusz Korczak, właśc. Henryk Janusz Korczak
Goldszmit (1878 lub 1879–1942) Kajtuś czarodziej
– lekarz, pedagog, publicysta, (fragment)
pisarz, bojownik o prawa dziec-
ka. Znany ze swoich audycji ra- Kajtuś jest czarodziejem i męczyć się nie pozwoli. Nie będzie sie-
diowych, które prowadził jako dział w szkole. [...]
Stary Doktor. Jest autorem prac Spojrzał drwiąco na tablicę; pomyślał swym tajnym sposobem:
z dziedziny pedagogiki, a także „Mocą swoją i wolą, i rozkazem żądam, żeby była już godzina dwu-
książek dla dzieci, m.in. Król Ma- nasta”.
ciuś Pierwszy. A było dopiero piętnaście po ósmej.
Żaden czar Kajtusia nie wywołał jeszcze takiego zamieszania
w całej Warszawie.
Co kto spojrzał na zegar, oczom swoim nie wierzy. Każdy na-
przód robi w domu awanturę, że ktoś przesunął wskazówki zegara,
potem biegnie do sąsiada, żeby sprawdzić. Telefonują na prawo i na
lewo, bo chcą wiedzieć, co się stało, która naprawdę godzina.
Urzędnicy bez śniadania biegną do biur, a kupcy do sklepów.
W tramwaju tłok. Konduktorzy rady dać nie mogą. Kto się nie do-
cisnął, biorą wspólnie taksówki. Wszyscy spóźnieni: myśleli, że wcze-
śnie, a tu już południe.
Wysypali się ze szkół uczniowie.
Skaranie boskie z tymi dzieciakami, plączą się, jak człowiek się
śpieszy.
– A to niespodzianka – cieszą się młodzi. – Kto tak dobrze wy-
myślił?
20