Page 135 - polski 6 cz2
P. 135
– Sambo, jesteś już tak gruby, że brzuch ci pęknie za chwilę! Prze-
stań pchać w siebie takie fury jedzenia, bo słabo mi się robi, gdy na
ciebie patrzę.
– Nie bój się, potężny biały buana – odparł Murzyn. – Sambo 5 buana – tu: pan
5
kocha jeść, a dobre mięso kocha Samba! Ty tylko zamknij oczy i nie
patrz, a wszystko będzie dobrze.
Ucztujący stawali się coraz bardziej ociężali. Naraz zadudniły
bębny „ngoma”. Rozpoczęły się tańce przeplatane śpiewem.
1. Czego można się dowiedzieć o Pigmejach z zamieszczonego
fragmentu? Opisz typowego przedstawiciela tego plemienia,
korzystając z informacji w tekście.
cechy wyglądu zajęcia
Ciekawe!
Niektóre rzeczowniki w formie
mianownika liczby pojedynczej
strój zwyczaje
i liczby mnogiej mają swoje od-
powiedniki o tym samym zna-
czeniu, np. Pigmej/Pigmejczyk
– Pigmeje/Pigmejczycy; Afry-
kanin/Afrykańczyk – Afrykanie/
Afrykańczycy.
2. Odpowiedz na kilka pytań dotyczących fragmentu powieści
Alfreda Szklarskiego Tomek na Czarnym Lądzie.
a) Gdzie i kiedy rozgrywają się wydarzenia?
b) Kim są bohaterowie?
c) Którzy bohaterowie są pierwszoplanowi, którzy –
drugoplanowi, a którzy – epizodyczni?
d) Kto opowiada o zdarzeniach? Z jakiego punktu widzenia je
przedstawia?
e) O czym jest przeczytany fragment?
f) Co stanowi główne wydarzenie?
g) Które wydarzenia można uznać za mniej ważne?
133
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 133 17.07.2019 20:22:35