Page 146 - polski 6 cz2
P. 146

Ciekawe!                             5.    Odszukaj w tekście prognozy pogody zamieszczonym na s. 142
                                                  po jednym przykładzie każdego rodzaju zdania współrzędnie
       Osoba, która w telewizji pre-              złożonego.
       zentuje prognozę pogody, na-
       zywana jest pogodynką. Taką          6.    Narysuj w zeszycie wykresy podanych zdań. Nazwij ich rodzaje.
       samą nazwę (pisaną wielką li-              a)    Od rana padało, więc prognoza sprawdziła się w stu
       terą) – Pogodynka – nosi wieża                   procentach.
       meteorologiczna we Wrocławiu,              b)    Nad Polskę nadciągnęły chmury i temperatura spadła do
       w której umieszczone są prze-              c)    dziesięciu stopni.
                                                        Po dwóch dniach pogoda się zmieniła, ale nadal było zimno.
       różne  przyrządy  pomiarowe:               d)    Czekamy na koniec ulewy czy już wychodzimy z domu?
       termometr,  wiatromierz,  zegar,
       barometr.                            7.    Połącz podane pary zdań pojedynczych odpowiednimi spójnikami,
                                                  aby powstały zdania współrzędnie złożone. Określ rodzaje
                                                  utworzonych zdań i narysuj w zeszycie ich wykresy.
                                                  a)    Nie ma słońca. Pomidory szybko nie dojrzeją.
                                                  b)    Pojadę do Warszawy. Wybiorę się do Szczecina.
                                                  c)    Mógłbym przyjść dziś do ciebie. Mam dużo lekcji do
                                                        odrobienia.
                                                  d)    Napiszę list. Pomogę ci posprzątać.

       Przed spójnikami łączącymi           8.    Opracujcie w grupach szczegółową prognozę pogody dla
       zdania składowe w zdaniach                 wybranego regionu Polski.
       współrzędnie złożonych                     a)    Każda grupa niech wybierze inną część kraju.
       łącznych i rozłącznych nie                 b)    Użyjcie co najmniej dwóch zdań złożonych współrzędnie.
       stawiamy przecinka.                              Aby nie popełnić błędów interpunkcyjnych, przeczytajcie
       Stawiamy przecinek:                        c)    informacje zamieszczone na marginesie.
                                                        Odczytajcie swoje prognozy, wcielając się w rolę spikerów
       a)   w zdaniach współrzędnie                     radiowych. Zwróćcie uwagę na odpowiednią intonację
          złożonych, w których zdania                   i zmianę natężenia głosu.
          składowe są połączone
                                            9.    Przepisz do zeszytu podany tekst i wstaw brakujące przecinki.
          bezspójnikowo (Nadchodzą
          wakacje, wszystkie dzieci się           Pogoda była bardzo ładna na niebie nie było widać nawet jed-
          cieszą);                                nej chmurki. Wiatr lekko wiał a po chwili całkowicie zamarł.
       b)   na granicy zdań                       Wydawało się że nic nie zmąci sielskiej atmosfery. Nagle błękit
          składowych połączonych
          spójnikami w zdaniach                   nieba przysłoniły ciemne chmury pojawiły się pioruny i zaczęła
          przeciwstawnych (Pożyczę                się ulewa. Grzmiało błyskało się padało niemiłosiernie. Po kil-
          ci tę książkę, ale przeczytaj           kunastu minutach burza przeszła ale niebo nadal wyglądało
          ją szybko) i wynikowych (Nie            dość groźnie. Dopiero przed wieczorem pojawiły się delikatne
          mam czasu, więc dłużej nie              promienie słońca które wkrótce skryło się za horyzontem.
          zostanę);
                                            10.   Dokończ w zeszycie zaczęte zdania, wstaw przecinki tam, gdzie
       c)   na granicy zdań składowych            to konieczne. Następnie określ, jakie rodzaje zdań powstały,
          różnych zdań współrzędnie               i narysuj w zeszycie ich wykresy.
          złożonych, jeśli spójniki się
          powtarzają (Albo wyjedziemy
          w Bieszczady, albo jeszcze             Lubię… więc…              Lubię… i….              Lubię… ale…
          raz wyprawimy się w Beskidy).

                                        144



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   144                                                                17.07.2019   20:22:38
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151