Page 146 - polski 6 cz2
P. 146
Ciekawe! 5. Odszukaj w tekście prognozy pogody zamieszczonym na s. 142
po jednym przykładzie każdego rodzaju zdania współrzędnie
Osoba, która w telewizji pre- złożonego.
zentuje prognozę pogody, na-
zywana jest pogodynką. Taką 6. Narysuj w zeszycie wykresy podanych zdań. Nazwij ich rodzaje.
samą nazwę (pisaną wielką li- a) Od rana padało, więc prognoza sprawdziła się w stu
terą) – Pogodynka – nosi wieża procentach.
meteorologiczna we Wrocławiu, b) Nad Polskę nadciągnęły chmury i temperatura spadła do
w której umieszczone są prze- c) dziesięciu stopni.
Po dwóch dniach pogoda się zmieniła, ale nadal było zimno.
różne przyrządy pomiarowe: d) Czekamy na koniec ulewy czy już wychodzimy z domu?
termometr, wiatromierz, zegar,
barometr. 7. Połącz podane pary zdań pojedynczych odpowiednimi spójnikami,
aby powstały zdania współrzędnie złożone. Określ rodzaje
utworzonych zdań i narysuj w zeszycie ich wykresy.
a) Nie ma słońca. Pomidory szybko nie dojrzeją.
b) Pojadę do Warszawy. Wybiorę się do Szczecina.
c) Mógłbym przyjść dziś do ciebie. Mam dużo lekcji do
odrobienia.
d) Napiszę list. Pomogę ci posprzątać.
Przed spójnikami łączącymi 8. Opracujcie w grupach szczegółową prognozę pogody dla
zdania składowe w zdaniach wybranego regionu Polski.
współrzędnie złożonych a) Każda grupa niech wybierze inną część kraju.
łącznych i rozłącznych nie b) Użyjcie co najmniej dwóch zdań złożonych współrzędnie.
stawiamy przecinka. Aby nie popełnić błędów interpunkcyjnych, przeczytajcie
Stawiamy przecinek: c) informacje zamieszczone na marginesie.
Odczytajcie swoje prognozy, wcielając się w rolę spikerów
a) w zdaniach współrzędnie radiowych. Zwróćcie uwagę na odpowiednią intonację
złożonych, w których zdania i zmianę natężenia głosu.
składowe są połączone
9. Przepisz do zeszytu podany tekst i wstaw brakujące przecinki.
bezspójnikowo (Nadchodzą
wakacje, wszystkie dzieci się Pogoda była bardzo ładna na niebie nie było widać nawet jed-
cieszą); nej chmurki. Wiatr lekko wiał a po chwili całkowicie zamarł.
b) na granicy zdań Wydawało się że nic nie zmąci sielskiej atmosfery. Nagle błękit
składowych połączonych
spójnikami w zdaniach nieba przysłoniły ciemne chmury pojawiły się pioruny i zaczęła
przeciwstawnych (Pożyczę się ulewa. Grzmiało błyskało się padało niemiłosiernie. Po kil-
ci tę książkę, ale przeczytaj kunastu minutach burza przeszła ale niebo nadal wyglądało
ją szybko) i wynikowych (Nie dość groźnie. Dopiero przed wieczorem pojawiły się delikatne
mam czasu, więc dłużej nie promienie słońca które wkrótce skryło się za horyzontem.
zostanę);
10. Dokończ w zeszycie zaczęte zdania, wstaw przecinki tam, gdzie
c) na granicy zdań składowych to konieczne. Następnie określ, jakie rodzaje zdań powstały,
różnych zdań współrzędnie i narysuj w zeszycie ich wykresy.
złożonych, jeśli spójniki się
powtarzają (Albo wyjedziemy
w Bieszczady, albo jeszcze Lubię… więc… Lubię… i…. Lubię… ale…
raz wyprawimy się w Beskidy).
144
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 144 17.07.2019 20:22:38