Page 149 - polski 6 cz2
P. 149
2. Jak została przedstawiona burza w wierszu? Porozmawiajcie na ten temat.
a) Określcie funkcję czasowników, epitetów, porównań, przenośni.
b) Napiszcie w zeszycie kilka określeń pasujących, według was, do burzy z wiersza.
3. Powiedz, jakie uczucia wywołała burza wśród ludzi płynących statkiem. W jaki sposób zostały one
wyrażone?
4. Zachowanie jednego mężczyzny różni się od tego, co robią członkowie załogi statku i pozostali podróżni.
Powiedz, czy w jakiś sposób możliwe jest odczytanie z wiersza uczuć tej osoby lub określenie powodu tych
uczuć.
5. Uzupełnij w zeszycie tabelę i określ w niej uczucia marynarzy, podróżnych oraz tego szczególnego
bohatera. Zwróć uwagę, jaki sens ma zastosowanie kontrastu w wierszu.
Uczucia ogółu Uczucia jednego podróżnego
6. Przygotujcie w grupach słuchowisko radiowe pt. Burza. Jako materiał wykorzystajcie wiersz Adama
6.
Mickiewicza i odpowiednie efekty dźwiękowe.
Jaka jest rola tekstu? Czym oddziałuje na słuchacza?
Słuchowisko radiowe
Jakie są sposoby wytwarzania
Jaka jest rola aktora?
dźwięków?
• Najpierw omówcie cechy takiego słuchowiska.
• Ustalcie, jak należy czytać poszczególne fragmenty tekstu, aby oddać atmosferę burzy.
• Wskażcie środki, za pomocą których opracujecie tło dźwiękowe do czytania wiersza.
• Przydzielcie sobie role: czytających, tworzących oprawę dźwiękową.
• Zaprezentujcie swoją adaptację.
147
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 147 17.07.2019 20:22:41