Page 162 - polski 6 cz2
P. 162
5. Napisz w zeszycie, jak rozumiesz słowa: „Twe zgliszcza są twoją
sławą,/ W twych gruzach jest wielkość twoja”.
6. Porozmawiajcie w klasie o przedostatniej strofie wiersza.
a) Do kogo zwraca się wróg?
b) Kto jest wrogiem?
c) Co oznaczają białe chusteczki?
7. O jakich czasach jest mowa w wierszu? Czym przejawiał się
wówczas patriotyzm, a czym przejawia się współcześnie?
Porozmawiajcie na ten temat w grupach, następnie stwórzcie
w zeszytach tabelę porównawczą i zapiszcie wnioski.
Patriotyzm
w czasie wojny współcześnie
a) Czy patriotyzm jest postawą nadal aktualną?
Wioska globalna – termin b) Czy w świecie, który zamienia się w wioskę globalną,
określający znikanie barier jest miejsce na patriotyzm?
przestrzennych i czasowych
8. Zorganizujcie klasowy (a może szkolny?) konkurs humanistyczny
za sprawą mediów pod hasłem: Oblicza patriotyzmu... W poszukiwaniu wartości
elektronicznych. Dzięki temu obywatelskich małych i dużych Polaków.
ludzie na całym świecie a) Opracujcie jego regulamin.
przeżywają te same wydarzenia • Przyjmijcie metodę pracy portfolio, polegającą
w tym samym czasie, korzystają na gromadzeniu: notatek z przeczytanych tekstów,
z takich samych produktów. obejrzanych filmów, wysłuchanych audycji; rysunków,
szkiców, fotografii; tekstów przeprowadzonych przez
Portfolio – teczka zawierająca siebie wywiadów, opisów rozmów; własnych myśli
dokumentację czyjejś pracy, wartych zapamiętania, tekstów piosenek, wierszy,
np. zdjęcia, rysunki, teksty. opowiadań, opisów koncertów, spektakli, spotkań
autorskich, map myśli, linii czasu, schematów, tabeli,
wykresów itp.
b) Prace mogą dotyczyć jednego z poniższych tematów.
• Poznajcie historię mojej rodziny, a poznacie ciekawe
momenty historii Polski.
• Pieśni narodowe – zwierciadło historii Polski
(na przykładzie wybranej epoki, okresu historycznego
lub wydarzenia).
• Poznajcie życie i dzieła artysty, który dawał (daje)
Polakom lekcje patriotyzmu.
• Oto książki, z których uczę się patriotyzmu.
• Moja mała ojczyzna jest jak podręcznik młodego Polaka.
• Ode mnie zależy tak wiele… Wartości i problemy
młodego pokolenia Polaków, ich miejsce i rola dziś oraz
w przyszłości.
160
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 160 17.07.2019 20:22:47