Page 162 - polski 6 cz2
P. 162

5.    Napisz w zeszycie, jak rozumiesz słowa: „Twe zgliszcza są twoją
                                                  sławą,/ W twych gruzach jest wielkość twoja”.

                                            6.    Porozmawiajcie w klasie o przedostatniej strofie wiersza.

                                                  a)    Do kogo zwraca się wróg?
                                                  b)    Kto jest wrogiem?
                                                  c)    Co oznaczają białe chusteczki?


                                            7.    O jakich czasach jest mowa w wierszu? Czym przejawiał się
                                                  wówczas patriotyzm, a czym przejawia się współcześnie?
                                                  Porozmawiajcie na ten temat w grupach, następnie stwórzcie
                                                  w zeszytach tabelę porównawczą i zapiszcie wnioski.


                                                                          Patriotyzm


                                                       w czasie wojny                      współcześnie





                                                  a)    Czy patriotyzm jest postawą nadal aktualną?
       Wioska globalna – termin                   b)    Czy w świecie, który zamienia się w wioskę globalną,
       określający znikanie barier                      jest miejsce na patriotyzm?
       przestrzennych i czasowych
                                            8.    Zorganizujcie klasowy (a może szkolny?) konkurs humanistyczny
       za sprawą mediów                           pod hasłem: Oblicza patriotyzmu... W poszukiwaniu wartości
       elektronicznych. Dzięki temu               obywatelskich małych i dużych Polaków.
       ludzie na całym świecie                    a)    Opracujcie jego regulamin.
       przeżywają te same wydarzenia                    •   Przyjmijcie metodę pracy portfolio, polegającą
       w tym samym czasie, korzystają                      na gromadzeniu: notatek z przeczytanych tekstów,
       z takich samych produktów.                          obejrzanych filmów, wysłuchanych audycji; rysunków,
                                                           szkiców, fotografii; tekstów przeprowadzonych przez
       Portfolio – teczka zawierająca                      siebie wywiadów, opisów rozmów; własnych myśli
       dokumentację czyjejś pracy,                         wartych zapamiętania, tekstów piosenek, wierszy,
       np. zdjęcia, rysunki, teksty.                       opowiadań, opisów koncertów, spektakli, spotkań
                                                           autorskich, map myśli, linii czasu, schematów, tabeli,
                                                           wykresów itp.

                                                  b)    Prace mogą dotyczyć jednego z poniższych tematów.
                                                        •   Poznajcie historię mojej rodziny, a poznacie ciekawe
                                                           momenty historii Polski.
                                                        •   Pieśni narodowe – zwierciadło historii Polski
                                                           (na przykładzie wybranej epoki, okresu historycznego
                                                           lub wydarzenia).
                                                        •   Poznajcie życie i dzieła artysty, który dawał (daje)
                                                           Polakom lekcje patriotyzmu.
                                                        •   Oto książki, z których uczę się patriotyzmu.
                                                        •   Moja mała ojczyzna jest jak podręcznik młodego Polaka.
                                                        •   Ode mnie zależy tak wiele… Wartości i problemy
                                                           młodego pokolenia Polaków, ich miejsce i rola dziś oraz
                                                           w przyszłości.

                                        160



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   160                                                                17.07.2019   20:22:47
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167