Page 54 - polski 6 cz2
P. 54
Ciekawe! 1. Na podstawie poznanego mitu uzupełnij tabelę w zeszycie.
Wiedzę o greckiej mitologii czer-
piemy głównie z zachowanych Chaos – czym był?
dzieł starożytnych greckich pi-
sarzy, wśród których za najdaw-
niejszych uważa się Homera
i Hezjoda. Pierwszy z nich żył Jak powstał świat?
prawdopodobnie w VIII w. p.n.e.,
etap istoty miejsca zjawiska
drugi – na przełomie VIII i VII w.
p.n.e. Hezjod jest między innymi I
autorem Teogonii, eposu opo-
wiadającego o powstaniu świa-
ta i pochodzeniu bogów. II
itd.
2. Ustalcie, w jakim stopniu, według mitologii greckiej, świat powstał
z Chaosu, a w jakim – został stworzony i przez kogo.
świat
powstał został stworzony
3. Czym był Tartar? Scharakteryzujcie go i powiedzcie, z czym wam
się kojarzy.
4. Powiedz, dlaczego Uranos strącił swoje dzieci w czeluści Tartaru.
5. Wypisz do zeszytu kilka cech pierwszego męskiego bóstwa.
6. Czy zdarzyło ci się natrafić na wyrażenie noc potrójna? Jeżeli tak,
powiedz gdzie. Sprawdź w słowniku języka polskiego, co znaczy
wyraz potrójna, i objaśnij w zeszycie znaczenie wyrażenia
noc potrójna w opowieści o Tartarze.
7. Jak rozumiecie słowa „Źródła znalazły swe groty, a jeziora wygodne
kotliny”? Porozmawiajcie na ten temat, następnie zapiszcie
wniosek w zeszytach.
8. Wyróżniamy kilka rodzajów mitów:
a) kosmogoniczne – o stworzeniu świata i kosmosu,
b) teogoniczne – o narodzinach i życiu bogów,
c) kalendarzowe – o podziale roku,
d) antropogeniczne – o stworzeniu człowieka.
Jaki rodzaj mitu przeczytaliście na lekcji? A może łączy on dwa
wymienione rodzaje? Odpowiedź zapiszcie w zeszytach.
52
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 52 17.07.2019 20:21:24