Page 52 - polski 6 cz2
P. 52
6.1 Jak powstał świat – mitologia grecka mówi tak
(mit kosmogoniczny i teogoniczny)
Podejmij temat z Świat został stworzony czy powstał w inny sposób? Zapoznajcie
się ze znaczeniem podanych czasowników i powiedzcie, jaka jest
między nimi różnica.
stworzyć – stwarzać
1. sprawić, że coś zaczyna istnieć, powołać do życia
2. stać się przyczyną, podstawą czegoś, spowodować coś
3. wymyślić coś i nadać temu określoną formę
powstać – powstawać
zacząć istnieć w przestrzeni, w czasie, w rzeczywistości lub w czyjejś
świadomości
z Wiesz już, na przykład z lekcji w klasie piątej, jak Biblia objaśnia
początki świata. Znasz indiański mit, który porusza podobny temat.
Zapoznaj się teraz z greckim mitem o początku. Zwróć uwagę
na etapy powstawania/tworzenia świata.
Jan Parandowski
Narodziny świata
(fragment Mitologii)
Na początku był Chaos. Któż zdoła powiedzieć dokładnie, co to był
Chaos? Niejedni widzieli w nim jakąś istotę boską, ale bez określone-
go kształtu. Inni – a takich było więcej – mówili, że to wielka otchłań,
pełna siły twórczej i boskich nasieni, jakby jedna masa nieuporząd-
kowana, ciężka i ciemna, mieszanina ziemi, wody, ognia i powietrza.
Ciekawe!
Z tej napełnionej otchłani, kryjącej w sobie wszystkie zarodki przy-
Chaos – ten rzeczownik ma po- szłego świata, wyłoniły się dwa potężne bóstwa, pierwsza królewska
dobne brzmienie i znaczenie para bogów. Uranos – Niebo i Gaja – Ziemia. Oni dali początek
w wielu językach, np. łacińskim,
angielskim, francuskim czy bia- wielu pokoleniom bogów.
łoruskim. Pochodzi z języka grec- Z ich małżeńskiego związku wyszedł wielki ród tytanów, wśród
kiego (χάος). Przeważająca więk- których najstarszy był Okeanos, bóg potężnej rzeki, co szerokim,
szość języków w Europie, wraz błękitnym kręgiem opływa całą ziemię dokoła. Młodszym rodzeń-
z greckim, należy do tej samej ro- stwem tytanów byli kiklopowie (cyklopi) i hekatonchejrowie – sturęcy.
dziny języków indoeuropejskich. Cyklopi, potwornego wzrostu, o dzikim wyglądzie, mieli jedno oko
50
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 50 17.07.2019 20:21:24