Page 49 - polski 6 cz2
P. 49
3. Zastanów się i napisz, jak Ida mogła zachować się w tej sytuacji, aby:
a) uniknąć „systemu represji”,
b) pokazać swą wiarę w człowieka.
4. Przeczytajcie swoje propozycje z zadania 3 i wybierzcie trzy najlepsze.
• Czym kierowaliście się przy wyborze?
• Czy zwracaliście uwagę tylko na treść, czy również na sposób wyrażania myśli?
5. Zapoznaj się z informacjami zawartymi w polu Więcej na temat na dole strony. Wejdź w role wskazanych
postaci i napisz, jak każda z nich ukarałaby bliźniaków.
Hammurabi pan Paszkiet ja
6. O jakich ważnych wartościach jest mowa w przeczytanym tekście? Powiedzcie, co było istotne dla Idy
i pana Paszkieta. Opracujcie tabelę w zeszytach.
To było ważne dla Idy To było ważne dla pana Paszkieta
A co dla was byłoby ważne na miejscu Idy?
7. Do jakiego gatunku powieści zaliczysz utwór M. Musierowicz na podstawie przeczytanego fragmentu?
Weź pod uwagę tematykę oraz prawdopodobieństwo opisanych zdarzeń.
8. Napisz w zeszycie opowiadanie o zdarzeniu z fragmentu książki z perspektywy wybranej postaci:
a) pana Paszkieta,
b) jednego z braci Lisieckich,
c) poszkodowanego psa.
Więcej na temat
Kodeks Hammurabiego
Zbiór praw wydany przez Hammurabiego, władcę Babilonii, panującego
w latach 1792–1750 p.n.e. Kodeks wprowadzał bardzo surowy system kar,
np. za fałszywe oskarżenie o zabójstwo groziła śmierć. Jeśli obywatel
złamał kość obywatelowi równemu sobie, miał być ukarany złamaniem Tabliczka ze wstępem do
kości; jeśli wybił mu oko – jemu również wybijano oko. Stąd właśnie Kodeksu Hammurabiego;
wywodzi się wyrażenie oko za oko, ząb za ząb, znane także z Biblii. Paryż, zbiory Luwru
47
47
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 47 17.07.2019 20:21:23