Page 63 - polski 6 cz2
P. 63
Stworzenia Inapertwa były w istocie stopniem pośrednim w prze-
kształcaniu rozmaitych roślin i zwierząt w ludzi i dlatego w natural-
ny sposób, kiedy stały się ludźmi, dogłębnie związały się z danym
zwierzęciem czy rośliną. Innymi słowy, każda jednostka z koniecz-
ności przynależy do totemu , [noszącego taką samą nazwę jak gatu- 3 totem – zwierzę, roślina lub
3
nek] zwierzęcia lub rośliny, którego jest przekształceniem. Tradycja przedmiot, z którymi wspólno-
Ungambikula odnosi się jednak do ściśle określonej liczby totemów, ta rodowa odczuwa łączność;
czy raczej do określonej liczby grup lokalnych związanych z poszcze- totem jest też otaczany czcią
gólnymi totemami. […] Ungambikula [zmieniły] w ludzi Inapertwa religijną jako przodek; tu: tak-
należące do następujących totemów: Kakia, czyli Śliwa, Inguitchika, że grupa ludzi czująca związek
czyli Nasienie Trawy, Echunpa, czyli Waran (wielka jaszczurka zwa- z totemem
na w Australii goanna), Erliwatchera, czyli Mała Jaszczurka, Atninpi-
richira, czyli Papuga Długoogonowa, i Untania – Mały Szczur. […]
Ta sama tradycja podaje, że po wykonaniu swojego zadania Ungam-
bikula przekształciły się w małe jaszczurki zwane amunga-quiniaquinia
[czyt. amunga kłiniakłinia], a słowo to pochodzi od amunga, „mucha”,
i quiniaquinia – „łapać coś szybko”. […]
Ungambikula, jak mówi dalej przekaz, mieli zamiar wrócić […],
ale dokuczyło im zachowanie pewnych ludzi-Oruncha „diabelskie
duchy”. […] Te złe stworzenia zabiły i zjadły wielu Ludzi-Jaszczurek
[…]. Te same Oruncha zjadły też część Ludzi-Papug, Nasion Trawy
i Małych Szczurów. Z Ludzi-Waranów ocalało […] jedynie dwóch.
61
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 61 17.07.2019 20:21:29