Page 61 - polski 6 cz2
P. 61

Upłynęło wiele czasu, a siła życiowa Pangu, znajdująca się teraz
          pod ziemią, wchłonęła esencję  nieba i ziemi, z wolna powiększając             4   esencja – najważniejsza treść
                                         4
          się i przybierając kształt. Z podziemi wyłoniła się głowa, najpierw            czegoś, jego najbardziej istotna
          sam czubek, a potem czaszka, przypominająca ludzką. Z początku                 część, także natura rzeczy
          patrzyła, nic nie widząc, a później, gdy przyzwyczaiła się do światła
          słonecznego, pomału obracała się, szeroko otwartymi oczami wpa-
          trując się we wszystko dookoła. Długie ciało szybko wypełzło spod
          ziemi, a grunt w tym miejscu się zapadł. Nagle nastąpił wstrząs i coś
          wystrzeliło w powietrze, by następnie poszybować w przestworza –               Ciekawe!
          był to wąż!

                                                           tłum. Maria Walczak-Bizoń



          1.   Opowiedz, jak powstał świat według chińskiego mitu.

          2.   Jaką rolę odgrywa w opowieści Pangu? Czy można go nazwać
               stwórcą, a proces powstawania świata – stwarzaniem? Wyraźcie
               swoje zdanie na ten temat.
                                                                                         Starożytni Chińczycy, obserwu-

          3.   Co wspólnego mają mit chiński i mit grecki o powstaniu świata?            jąc przeciwne, lecz współzależne
               Porozmawiajcie także o tym, jakie dostrzegacie podobieństwa do            elementy natury, takie jak niebo
               innych znanych mitów. Następnie wypełnijcie tabelę w zeszycie.            i ziemia, dzień i noc, ciepło i zim-
                                                                                         no, mężczyzna i kobieta czy góra

                                                             Podobieństwa                i dół, przyporządkowali je dwóm
                Mit chiński             Mit grecki
                                                            do innych mitów              przeciwstawnym kategoriom –
                                                                                         yin (ciemności) i yang (światłu).
                                                                                         Tą regułą dwoistości wyjaśnia-
                                                                                         no ruch i zmianę w świecie ma-
                                                                                         terialnym.
          4.   Opisz w zeszycie emocje, jakie odczuwał Pangu. Z czym były one
               związane?

          5.   Porozmawiajcie o swoich odczuciach, gdy zmienia się pogoda
               i pory roku. Czy zmiany w przyrodzie mają na was wpływ? Czy są
               podobne do tych, które odczuwał Pangu?

          6.
          6.   Które zjawiska łatwiej sobie wyobrazić, te opisane przez
               starożytnych Greków czy Chińczyków? Dlaczego? Podyskutujcie
               na ten temat, zapiszcie wniosek w zeszytach i poprzyjcie go
               argumentami.

          7.   Dopisz w zeszycie zakończenie mitu. Co w następnej kolejności             Czym są yin, yang oraz tao, o któ-
               powinno zostać stworzone?                                                 rych wspomina chiński mit? Sfor-
                                                                                         mułuj defi nicję każdego z tych
          8.   Na zakończenie obudź w sobie kreatywność. Wykonaj pracę
               plastyczną na jeden z poniższych tematów.                                 pojęć na podstawie tekstu za-
                                                                                         mieszczonego w książce oraz
               a)    Przedstaw proces tworzenia świata opisany w afrykańskim
                     micie.                                                              wiadomości zaczerpniętych z in-
               b)    Namaluj wizję powstania świata według wierzeń chińskich.            nych źródeł.

                                                                                  59



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   59                                                                 17.07.2019   20:21:29
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66