Page 61 - polski 6 cz2
P. 61
Upłynęło wiele czasu, a siła życiowa Pangu, znajdująca się teraz
pod ziemią, wchłonęła esencję nieba i ziemi, z wolna powiększając 4 esencja – najważniejsza treść
4
się i przybierając kształt. Z podziemi wyłoniła się głowa, najpierw czegoś, jego najbardziej istotna
sam czubek, a potem czaszka, przypominająca ludzką. Z początku część, także natura rzeczy
patrzyła, nic nie widząc, a później, gdy przyzwyczaiła się do światła
słonecznego, pomału obracała się, szeroko otwartymi oczami wpa-
trując się we wszystko dookoła. Długie ciało szybko wypełzło spod
ziemi, a grunt w tym miejscu się zapadł. Nagle nastąpił wstrząs i coś
wystrzeliło w powietrze, by następnie poszybować w przestworza – Ciekawe!
był to wąż!
tłum. Maria Walczak-Bizoń
1. Opowiedz, jak powstał świat według chińskiego mitu.
2. Jaką rolę odgrywa w opowieści Pangu? Czy można go nazwać
stwórcą, a proces powstawania świata – stwarzaniem? Wyraźcie
swoje zdanie na ten temat.
Starożytni Chińczycy, obserwu-
3. Co wspólnego mają mit chiński i mit grecki o powstaniu świata? jąc przeciwne, lecz współzależne
Porozmawiajcie także o tym, jakie dostrzegacie podobieństwa do elementy natury, takie jak niebo
innych znanych mitów. Następnie wypełnijcie tabelę w zeszycie. i ziemia, dzień i noc, ciepło i zim-
no, mężczyzna i kobieta czy góra
Podobieństwa i dół, przyporządkowali je dwóm
Mit chiński Mit grecki
do innych mitów przeciwstawnym kategoriom –
yin (ciemności) i yang (światłu).
Tą regułą dwoistości wyjaśnia-
no ruch i zmianę w świecie ma-
terialnym.
4. Opisz w zeszycie emocje, jakie odczuwał Pangu. Z czym były one
związane?
5. Porozmawiajcie o swoich odczuciach, gdy zmienia się pogoda
i pory roku. Czy zmiany w przyrodzie mają na was wpływ? Czy są
podobne do tych, które odczuwał Pangu?
6.
6. Które zjawiska łatwiej sobie wyobrazić, te opisane przez
starożytnych Greków czy Chińczyków? Dlaczego? Podyskutujcie
na ten temat, zapiszcie wniosek w zeszytach i poprzyjcie go
argumentami.
7. Dopisz w zeszycie zakończenie mitu. Co w następnej kolejności Czym są yin, yang oraz tao, o któ-
powinno zostać stworzone? rych wspomina chiński mit? Sfor-
mułuj defi nicję każdego z tych
8. Na zakończenie obudź w sobie kreatywność. Wykonaj pracę
plastyczną na jeden z poniższych tematów. pojęć na podstawie tekstu za-
mieszczonego w książce oraz
a) Przedstaw proces tworzenia świata opisany w afrykańskim
micie. wiadomości zaczerpniętych z in-
b) Namaluj wizję powstania świata według wierzeń chińskich. nych źródeł.
59
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 59 17.07.2019 20:21:29