Page 65 - polski 6 cz2
P. 65

Kiedy Oruncha pojawiły się na widoku, bracia rzucili się na nie
          i  dzięki  znakomitej  broni  […]  wszystkie  pozabijali.  Oruncha  po-

          spadały, tworząc wielki stos u wejścia do wąwozu, i po dziś dzień
          wielki stos kanciastych skał znaczy dokładnie to miejsce. Po znisz-
          czeniu wrogów starszy brat pozostał nad wąwozem i tam ostatecznie
          umarł, choć jego duch pozostał w czurindze , którą – jak każda isto-           5   czuringa – u Aborygenów pła-
                                                       5
          ta należąca do Alczeringa – niósł ze sobą, natomiast młodszy brat              ski przedmiot z drewna lub ka-
          powędrował daleko na południe […], gdzie także zmarł, zostawiając              mienia, indywidualny znak związ-
          swego ducha w czurindze. Wcześniej umieścił ją razem z innymi                  ku z totemem, uważany również
          czuringami, które miał ze sobą, i dzięki temu powstało tam lokalne             za wcielenie przodków z epoki
          centrum totemiczne klanu Echunpa, czyli Warana.                                Alczeringa



          1.   Pracując w parach, napiszcie w zeszytach plan wydarzeń                    Ciekawe!
               przedstawionych w micie. Zacznijcie od ustalenia, co było przed
               pojawieniem się istot żywych.                                             Aborygeni  (rdzenni  mieszkań-
                                                                                         cy  Australii)  nie  interesowali  się
          2.   Wypisz z tekstu, używając polskich nazw, wszystkie grupy                  początkiem kosmosu. Ich mity
               stworzone przez Ungambikula. Czym się od siebie różnią?
                                                                                         kosmogoniczne  dotyczą  teryto-
          3.   Porównaj mity kosmogoniczne – grecki, chiński i aborygeński.              rium danej grupy i mówią o po-
               Zapisz w tabeli podobieństwa i różnice.                                   chodzeniu  elementów  znanych
                                                                                         im z ich otoczenia. „Australijscy

                      Mity kosmogoniczne (grecki, chiński, aborygeński)                  przodkowie totemiczni w Czasie
                                                                                         Snu (Alczeringa) wędrowali po
                     Podobieństwa                          Różnice                       pierwotnie  płaskiej  (niezróżni-
                                                                                         cowanej) ziemi, kształtując bieg
                                                                                         rzek, zbiorników wodnych, łań-
                                                                                         cuchów górskich” (A. Szyjewski,
          4.   Zapoznaj się z poniższą tabelą, która uzupełnia i porządkuje              Mitologia australijska jako no-
               mitologiczne wyjaśnienia na temat powstania świata.                       śnik tożsamości).


                                    Świat/wszechświat

          Według mitów       Powstał z jaja –   Powstał w wyniku  Został stworzony
          sumeryjskich       jak w chińskim   samostworzenia   przez bóstwo,
          powstał            micie o Pangu   bóstwa, np. sta-  np. przez Boga
          z martwego ciała   lub w fi ńskiej   roegipskiego    w tradycji
          bóstwa (Tiamat),   mitologicznej   Atum, azteckiego   judaistycznej
          a według mitów     opowieści       Coatlicue, staro-  i chrześcijańskiej
          nordyckich –       Kalevala        greckiej Gai      lub przez
          z ciała martwej                                      staroegipskiego
          Ymiry                                                Ptaha                     Sprawdź w dostępnych źródłach,
                                                                                         kim był św. Franciszek z Asyżu.
          5.   Przypomnijcie sobie z klasy piątej, w jakiej jeszcze kulturze             Następnie napisz w zeszycie, co
               występują totemy. Z pomocą nauczyciela podzielcie się na grupy,           wspólnego dostrzegasz pomię-
               wybierzcie z tekstu grupę ludzi i zaprojektujcie dla niej totem.
               Weźcie pod uwagę cechy wybranego zwierzęcia lub rośliny,                  dzy jego naukami i mitem o skle-
               ze względu na które wspólnota mogłaby odczuwać łączność.                  jonych ludziach.

                                                                                  63



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   63                                                                 17.07.2019   20:21:30
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70