Page 77 - polski 6 cz2
P. 77
1. Wskaż zwrotkę, w której poeta opisuje Ziemię. Które ze zdjęć lepiej
ją zobrazuje w tym kontekście? Uzasadnij swoją opinię.
2. Powiedz, jaki jest przenośny sens poniższych wyrażeń.
O czym/o kim naprawdę mówi podmiot liryczny?
pieski makowe ziarnko maku
3. Wyjaśnij, dlaczego w tytule wiersza pojawia się słowo przypowieść.
Uzupełnij poniższą tabelę w zeszycie.
Mem – gatunek wypowiedzi
internetowej – kompozycja
Przypowieść o maku złożona z obrazu i słów,
które tworzą wspólnie
dosłownie w przenośni
pewien komunikat. Mem
jest tak konstruowany, aby
jest o
wzbudzić zainteresowanie,
ukazuje emocje internautów, którzy
mogą przesłać go innym.
Napisz w zeszycie, jakie pouczenie lub przesłanie jest zawarte Pochodzenie słowa jest
w Przypowieści o maku. wywodzone od greckiego
słowa ‘mimesis’ oznaczającego
4. Dokonaj w zeszycie analizy budowy wiersza – określ jego rytm. naśladownictwo. Pierwsze
a) Ustal, czy wiersz jest regularny czy nie. Policz sylaby użycie słowa mem pojawiło
w wersach oraz liczbę wersów w zwrotkach. się w 1976 r. w książce zoologa
b) Opisz rymy – jakie są (dokładne, niedokładne), ich układ Richarda Dawkinsa (czyt.
(AABB – parzyste – czy ABBA – przeplatane).
riczarda dołkinsa), który
5. Opracujcie w grupach mem ilustrujący przesłanie Przypowieści nazwał tak informacje i idee
o maku. przekazywane między ludźmi.
75
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 75 17.07.2019 20:21:37