Page 82 - polski 6 cz2
P. 82

1.    Zapisz w zeszycie plan wydarzeń przedstawionych w micie.
                                                  Podkreśl punkty mówiące o powstaniu pór roku.


                                            2.    Powiedz, jakie pory roku zostały opisane w micie, a o których się
                                                  nie wspomina. Uzupełnij tabelę w zeszycie.


                                                 Pora roku     Kiedy następuje?  Jakie ma cechy?  Co robi Demeter?






                                            3.    O jakiej innej porze roku można byłoby mówić w świetle poniższych
                                                  rozważań?



                                               Kora (zwana także Persefoną) miała spędzać w Hadesie zimę, porę roku,
                                               kiedy zamiera przyroda. Może też jednak chodzić o lato. W Grecji silne
                                               słońce niszczy roślinność. Zgodnie z tym Kora zstępowałaby do świata
                                               zmarłych latem, po zbiorach zbóż i owoców, lub późną wiosną.




                                            4.    Porównajcie naukowe i mitologiczne objaśnienie powstawania pór
                                                  roku. Uzupełnijcie najpierw brakującą część tabeli w zeszytach.



                                                    Tak mówią naukowcy             Tak objaśniali starożytni Grecy

                                             Pory roku – pewne okresy klimatyczne,
                                                które wynikają z krążenia Ziemi
                                              dookoła Słońca i stałego nachylenia
                                                jej osi obrotu. Oświetlenie Ziemi
                                             zmienia się w rytmie rocznym i wpływa
                                                 na zmiany klimatyczne oraz na
                                                życie roślin i zwierząt. Występują
                                               wtedy zmiany temperatury, rośliny
                                              dojrzewają lub zamierają, pojawiają
                                               się różne typy opadów, zależnie od
                                                      miejsca na Ziemi.
       Opis przeżyć wewnętrznych –
       opis tego, co przeżywa, czego                       Czy są jakieś podobieństwa, czy tylko różnice?
       doznaje w danej chwili postać.
       Narrator przedstawia jej myśli,      5.    Znajdź w tekście mitu fragmenty, które stanowią opis przeżyć
       emocje, odczucia, np. Był tak              Demeter po stracie córki i po jej odzyskaniu. Nazwij w zeszycie
       wstrząśnięty i wyczerpany, że              uczucia, które zostały opisane w poszczególnych zdaniach.
       ani myślał podnieść się z ziemi.
       Jeśli narrator jest pierwszooso-                Fragment mitu                 Uczucia, przeżycia Demeter
       bowy, przedstawia też własne                                                       po stracie córki
       przeżycia, np. Byłem tak wstrzą-
       śnięty i wyczerpany, że ani                     Fragment mitu                 Uczucia, przeżycia Demeter
                                                                                         po jej odzyskaniu
       myślałem podnieść się z ziemi.

                                        80



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   80                                                                 17.07.2019   20:21:39
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87