Page 82 - polski 6 cz2
P. 82
1. Zapisz w zeszycie plan wydarzeń przedstawionych w micie.
Podkreśl punkty mówiące o powstaniu pór roku.
2. Powiedz, jakie pory roku zostały opisane w micie, a o których się
nie wspomina. Uzupełnij tabelę w zeszycie.
Pora roku Kiedy następuje? Jakie ma cechy? Co robi Demeter?
3. O jakiej innej porze roku można byłoby mówić w świetle poniższych
rozważań?
Kora (zwana także Persefoną) miała spędzać w Hadesie zimę, porę roku,
kiedy zamiera przyroda. Może też jednak chodzić o lato. W Grecji silne
słońce niszczy roślinność. Zgodnie z tym Kora zstępowałaby do świata
zmarłych latem, po zbiorach zbóż i owoców, lub późną wiosną.
4. Porównajcie naukowe i mitologiczne objaśnienie powstawania pór
roku. Uzupełnijcie najpierw brakującą część tabeli w zeszytach.
Tak mówią naukowcy Tak objaśniali starożytni Grecy
Pory roku – pewne okresy klimatyczne,
które wynikają z krążenia Ziemi
dookoła Słońca i stałego nachylenia
jej osi obrotu. Oświetlenie Ziemi
zmienia się w rytmie rocznym i wpływa
na zmiany klimatyczne oraz na
życie roślin i zwierząt. Występują
wtedy zmiany temperatury, rośliny
dojrzewają lub zamierają, pojawiają
się różne typy opadów, zależnie od
miejsca na Ziemi.
Opis przeżyć wewnętrznych –
opis tego, co przeżywa, czego Czy są jakieś podobieństwa, czy tylko różnice?
doznaje w danej chwili postać.
Narrator przedstawia jej myśli, 5. Znajdź w tekście mitu fragmenty, które stanowią opis przeżyć
emocje, odczucia, np. Był tak Demeter po stracie córki i po jej odzyskaniu. Nazwij w zeszycie
wstrząśnięty i wyczerpany, że uczucia, które zostały opisane w poszczególnych zdaniach.
ani myślał podnieść się z ziemi.
Jeśli narrator jest pierwszooso- Fragment mitu Uczucia, przeżycia Demeter
bowy, przedstawia też własne po stracie córki
przeżycia, np. Byłem tak wstrzą-
śnięty i wyczerpany, że ani Fragment mitu Uczucia, przeżycia Demeter
po jej odzyskaniu
myślałem podnieść się z ziemi.
80
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 80 17.07.2019 20:21:39